Modebutikker stærkt repræsenteret på nettet

Flere modebutikker har i større grad ført deres salg af varer over til nettet. En ny undersøgelse lavet af Dansk Erhverv og brancheforeningen WEAR i samarbejde med Fashion Forum viser, at to tredjedele af virksomhederne i modebranchen bruger e-handel.

Selvom nethandel er populært hos forbrugerne, så er det dog stadig den traditionelle handel, der flyder mest, når det kommer til omsætningen. Undersøgelsen viser, at hver fjerde virksomhed oplever, at ti procent af deres salg foregår på nettet. Fire procent formår at hente 50 procent af deres omsætning gennem nethandel.

Udviklingen er gået stærkt de seneste år. Ifølge lektor ved CBS Niels Kornum, der underviser i marketing, har det især været et plus, at virksomhederne har fokuseret på at give forbrugerne mere end bare et statisk billede af varerne. Der er blandt andet tilføjet video fra catwalken og roterende billeder af modeller iført de forskellige produkter.

Præsentationen tillægger tøjet en merværdi, og det giver bonus for omsætningen. Men også tilbuddet om gratis levering og returforsendelse har hjulpet udviklingen på vej.

Ifølge Morten Hershøj, direktør i virksomheden Another, der hjælper butikker med deres digitale forretning, er det et fokus, som modebranchens virksomheder forsat skal dyrke.

»De danske modevirksomheder skal holde fast og fokusere på at øge kundeoplevelsen yderligere, herunder styrke easy-payment, returvarer, hurtigere levering m.v.,« siger han.

Bagsiden af net-boomet

Selvom modebranchen bruger nettet til at arbejde sig gennem krisen, så er der også konsekvenser ved den stigende nethandel.

»Priserne bliver langt mere gennemskuelige og prisforskellene meget mere tydelige. Og det er mindre positivt for virksomhederne,« forklarer Niels Kornum.

Men ifølge ham er problemet størst for de virksomheder, hvor det er prisen, der signalerer, at det er kostbare varer. For så er virksomhedernes brand på spil. Det er blandt andet en af grundene til, at high-end-butikkerne holder sig tilbage med brugen af e-handel.

»For de rigtig dyre produkter er det vigtigt, at det bliver ved med at være dyrt. Det er jo en måde at adskille sig selv på. Jo større fokus der er på, at det er et luksusprodukt og et højt prisprodukt, jo større er problemstillingen.«

Fremtidens fokus

Som det ser ud nu er det en udvikling, der vil fortsætte. I forhold til at forsøge at klare sig ud af krisen og følge forbrugernes behov, så mener Niels Kornum, at nethandlen spiller en vigtig rolle - også hvis virksomhederne vil søge ud på det internationale marked.

»De unge er fremtidens kunder. De har jo fuldstændig vænnet sig til internettet, så det er en helt naturlig del af deres indkøbsmønstre. Derfor bliver man nødt til at være der. Butikken bliver mere og mere et showroom med fokus på shoppe-oplevelse,« forklarer Niels Kornum.

Morten Hershøj er enig i, at e-handlen har en vigtig position. Han mener, at det er de virksomheder i modebranchen, der for alvor fokuserer på samspillet mellem de fysiske butikker og handel på nettet, der kommer til at blive de store vindere i fremtiden.

Dagens Gossip