Mørk tid: Sådan kan du undgå en vinterdepression

Selvom du måske har følelsen af, at det er vejret med dets kulde og grå og tunge skyer, så er det snarere et andet faktum, der spiller den største rolle for din tungsindighed hen over efteråret og vinteren, forklarer psykiateren Henry Emmons til Psychologytoday.com.

Når dagene bliver kortere, så producerer kroppen nemlig mere af søvnhormonet melatonin, hvilket gør os mere trætte. Fx føler du måske allerede tidligt på aftenen, at du bliver enormt søvnig.

Da du sandsynligvis ikke vælger at gå i seng på det tidspunkt – omkring kl. 19 eller 20, så liver din krop op igen, forklarer psykiateren, og du ender måske paradoksalt nok med at gå endnu senere i seng, end du normalt vil gøre.

Dermed får du startet en ond spiral, for hvis du får mindre søvn hver nat, vil det gøre dig endnu mere træt og trist dagen efter.

Få Ole Henriksens guide til smuk vinterhud på Q.dk

Ud over at kroppen producerer mere søvnhormon, så bruger den også af kroppens serotonin-reserver til denne produktion.

Og når niveauet af signalstoffet serotonin bliver for lavt, så har vi lettere ved at føle os nervøse, deprimerede, og vi får sværere ved at sove.

Det gør os mere disponerede for vinterdepressionen ifølge Henry Emmons.

Her får du hans bedste råd til at smutte uden om vinterdepressionen:

Gør dagene længere med en lysterapilampe

For at lade din krop tro, at dagene er længere, så invester i en lysterapilampe, som du skal tænde både om morgenen før kl. otte og om aftenen mellem kl. 17-20.

Det vil især hjælpe dig, hvis du har problemer med at vågne om morgenen, og hvis du bliver meget træt hen på eftermiddagen.

Lysterapi har nogenlunde samme effekt som solens stråler og forhindrer din krop i producere helt så meget melatonin.

Her er seks ting, du sikkert ikke vidste om forkølelser. Se dem på Soendag.dk

Tag kontrollen over din søvn

Selvom du føler dig enormt træt, skal du ikke sove mere end omkring otte timer per nat.

Sørg for at gå i seng og stå op samme tid hver dag, hvis det kan lade sig gøre. Ellers risikerer du at ødelægge din biologiske døgnrytme, hvilket gør dig mere tilbøjelig til at blive træt og trist.

Spis ligesom om sommeren

Om sommeren spiser de fleste lettere måltider med mange læskende grøntsager pga. varmen.

Når det bliver koldere udenfor, begynder din krop at kalde på flere kulhydrater, men undgå at vælge den slags fødevarer i for store mængder.

De er med til at suge energien fra din krop, som du har brug for til at bevare dit gode humør.

Brug energi

Selvom du skal hive dig selv op af sofaen, så er det alle kræfterne værd. At bruge energi giver dig nemlig mere energi.

Og hvis du vælger at gå eller løbe en tur, så kan du også suge til dig af de få solstråler, der må være i de kolde måneder.

Tag et kosttilskud

Her er Henry Emmons kombination af vitaminer og fedtsyrer, som kan hjælpe dig med at undslippe sortsind i vintermånederne:

• B complex: mindst 50 mg B6-vitamin, 100 mcg B12-vitamin, 400 mcg folinsyre dagligt.

• Omega 3: mindst 1000 mg to gange om dagen.

• D3-vitamin: 1000-2000 mg dagligt. Overvej at få taget en test hos din læge for at se, om du skal bruge mere end det.

Lisbeth Madsen, NewsDesk, Aller Media

Tilmeld dig Dagens Sundhed på Facebook - for alle os, der ønsker et sundere liv

Dagens Gossip

Dagens TV