Mohammad måtte skjule sit navn på jobbet

Mohammad Dadkhah havde egentlig ikke tænkt over, at hans navn kunne være et problem. Men det havde chefen i det københavnske call-center, hvor han blev ansat i 2004. Chefen mente, at et dansk navn ville hjælpe på salget, så "Mohammed" blev til "Michael", når nye kunder skulle i hus.

- Min daværende chef havde tidligere oplevet, at ansatte med udenlandske navne var blevet afvist i telefonen, så jeg valgte at følge hans råd og finde på et godt, dansk navn. Jeg ville jo gerne sælge noget, fortæller 31-årige Mohammad Dadkhah, der er født i Iran, men har boet i Danmark i 23 år.

Fortryder fiktive Michael
I dag fortryder Mohammad Dadkhah, at han grundlagde sin karriere som den fiktive "Michael":

- På en måde var det jo en anden person, der blev anerkendt for mine bedrifter. Jeg vil gerne selv have gavn af mit arbejde.

Ny bog i eget navn

Mohammad Dadkhah droppede det danske navn på visitkortet, da han i 2009 etablerede sig som selvstændig. I dag driver han markedsføringsvirksomheden AdForce1 og har netop udgivet bogen 'Online Marketing: Den Røde Tråd', der handler om effektiv markedsføring på nettet. Bogen er skrevet af "Mohammad" og ikke "Michael", men det udenlandske navn er fortsat en barriere i det daglige arbejde.

- Folk bliver stadig lidt stille i telefonen, når jeg præsenterer mig, og det kan let ende i en akavet situation. Det er selvfølgelig trist, at nogle mennesker stadig studser over et navn som Mohammad, men jeg plejer bare at være ekstra flink og venlig, når det sker. Jeg har valgt ikke at gøre det til et problem, fortæller Mohammad Dadkhah.

Foto: marketingbogen.dk

Dagens Gossip

Dagens TV