Moltke-Leth: Blødsøden skole taber tosprogede

Hvis lærere og skoleledere oplever, at mange tosprogede elever forstyrrer undervisningen, så skulle de måske give undervisningen et serviceeftersyn.

Sådan lyder det fra Nicolai Moltke-Leth, sociolog, tidligere jægersoldat og nu direktør i virksomheden True North, der tilbyder selvudviklingskurser til unge.

Han har erfaret, at drenge med indvandrerbaggrund ofte lærer bedst, hvis der er klare rammer og forudsigelighed i undervisningen. De skal kunne vælge at bruge kroppen i læringsprocessen. Og de skal ikke have lov til at forhandle sig ud af at deltage.

- Udfordringen i vores skolesystem er, at mange af lærerne fungerer ikke nødvendigvis på den måde. De har nogle andre forventninger til, hvad elever kan indordne sig under. Og det er der, sammenstødet finder sted, siger Nicolai Moltke-Leth.

Debatten er blusset op, fordi flere folkeskoler i Odense melder om disciplinære problemer med grupper af drenge med indvandrerbaggrund. Nicolai Moltke-Leth mener ikke, problemerne bliver løst i en folkeskole, der pålægger eleverne ansvaret for deres egen læring.

- Det går meget dårligt i spænd med den her type af læringsprofil, som mange elever med både indvandrer- og dansk baggrund har. De skal stimuleres med en meget skarp ydre struktur, rammer og konsekvenser, hvis de træder ud for. De skal have klare rollemodeller og flere muligheder for at løse opgaverne. De kan ikke bare sidde og lytte i 45 minutter, siger han.

 

Dagens Gossip

Dagens TV