Museumsinspektør efter dødsfald: Kurt Trampedach var en ener

Skrevet af admin

13/11/2013

Dagens topnyheder

For den unge generation i 1960'erne blev billedkunstneren Kurt Trampedach en ikonisk figur i tiden.

Det siger museumsinspektør på Statens Museum for Kunst Birgitte Anderberg efter nyheden om Kurt Trampedachs død.

- Hans billeder fra midten af 1960'erne og til midten 1970'erne er helt uden sidestykke, og sådan vil de altid komme til at stå. Hans senere kunst, tror jeg ikke, vil få samme betydning, siger Birgitte Anderberg til Ritzau.

Kurt Trampedach malede for et bredt publikum, han blev tidens maler.

- Han kom med det her rockikon-udtryk, han malede menneskefiguren, i en vis forstand sine egne træk, ind i sådan en lidt rå rockverden, siger Birgitte Anderberg.

Hun beskriver Kurt Trampedach som en ener - på alle måder.

- Trampedach kom jo frem på kunstscenen, da han var først i 20'erne. Det var i starten af og midten af 1960'erne, hvor man var kommet ud af koldkrigs-kunsten, som var meget abstrakt og konstruktiv kunst.

- Han kom med det figurative realistiske maleri, som var helt nyt på det tidspunkt. Derfor var han en ener. Han kom med sit helt eget bud.

- Det skete i en tid med masser af undergrund, men som maler insisterede han på den klassiske tradition, men i en ny verden, siger Birgitte Anderberg.

Også på andre måder var Kurt Trampedach en ener. Han insisterede på at arbejde for sig selv, han isolerede sig, og det var stik imod tidens kunstneriske trend.

- Mens mange andre i avantgarden eksperimenterede vildt med genrerne og arbejdede sammen i kollektiver og kunstnersammenslutninger, gik han sine egne veje. Han har aldrig tilhørt nogle grupper, siger Birgitte Anderberg.

Han var med i kunstnersammenslutninger, men han dukkede op med sit eget værk.

- Hvor store dele af avantgarden interesserede sig for samfundet og kunstens betydning i samfundet, var det den eksistentielle og psykologiske interesse, der prægede Kurt Trampedach. I sit kunstneriske projekt isolerede han sig, siger Birgitte Anderberg.

Fra 1983 til 1990 boede han i New York, hvor han forsøgte sig med et internationalt gennembrud.

- Men det var som om, han malede sig mere ind i sig selv, siger Birgitte Anderberg, der mener, at Kurt Trampedach er en af de mest betydningsfulde danske kunstnere.

Kurt Trampedach døde tirsdag i sit hjem i Sydfrankrig. Han blev 70 år.

/ritzau/