Musikbranchen har fundet opskriften på næste store hit

Streamingtjenesterne giver forbrugerne mulighed for at lytte til lige nøjagtig den musik, de har lyst til, uanset hvor de befinder sig. Men streamingtjenesterne indsamler samtidig massevis af data som brugernes køn, alder, demografiske placering, musiksmag og ikke mindst, hvornår de lytter til musikken. Data, som musikbranchen kan købe sig adgang til, og som kan bruge til at optimere salget eller skærpe interessen for en bestemt kunstner.

»Når vi i dag skal promovere en ny kunstner eller sælge noget nyt musik, er den traditionelle fremgangsmåde med at sende en plade til anmelderne på aviserne og bladene og så håbe på, at de gider skrive om den, ikke længere specielt interessant. Og selv om radioen stadigvæk spiller en væsentlig rolle for, hvad der bliver et hit, så er det heller ikke der, vi sætter nye kræfter ind,« siger Casper Bengtson, direktør for Danmarks største musikselskab, Universal.

Da Lady Gaga sidste år tog på verdensturné med koncerter i byer på seks kontinenter, tog sangerindens bagmænd et helt nyt redskab i brug. Ved hjælp af værktøjet Spotify Analytics analyserede de løbende under turneen, hvilke numre der var populære i de lande og byer, hvor man kom frem. På den måde blev visse dele af sætlisten ændret og optimeret løbende hele turneen igennem.

Bliv ven med Dagens.dk på Facebook - ALTID GRATIS NYHEDER

Men Spotify Analytics kan også bruges i mindre målestok.

»Man kunne forestille sig, at vi gerne ville optimere salget med en af vores kunstnere som eksempelvis Shaka Loveless, der sidste år var en af vores mest streamede danske kunstnere herhjemme. Ved at gøre brug af Spotify Analytics vil vi kunne se, at et nummer som »Tomgang« måske er superpopulært i Aarhus, men ikke helt er slået igennem i Odense, og så er det måske værd at sætte en markedsføringskampagne i gang dér,« fortæller Casper Bengtson.

I Spotifys globale hovedkvarter i Stockholm er man godt klar over, at man har et guldæg for musikselskaberne i hatten.

»Jeg er sikker på, at vi kun har kradset i overfladen af, hvad et redskab som Spotify Analytics kan bruges til i fremtiden. Her i Sverige, hvor vi er langt fremme med udbredelsen af musikstreaming (i Sverige bruger 43 procent streaming, når de lytter til musik, red.), begynder man for alvor at se effekten af et målrettet arbejde med den enkelte kunstner, og jeg er sikker på, at man i andre lande ikke mindst i Danmark, efterhånden vil komme til at opleve det som et fast redskab, når man skal arbejde med musik professionelt,« siger Spotifys øverste chef for Europa, Jonathan Forster.

Ved hjælp af Spotify Analytics kan man måle den direkte effekt, når en stor kunstner giver koncert i et land, eller når store musikbegivenheder bliver vist på TV.

Således eksploderede antallet af afspilninger af nummeret »Only Teardrops« med Emmelie de Forest over hele Europa, lige efter at den danske sangerinde vandt Det Internationale Melodi Grand Prix.

»Vi kan jo rent faktisk mærke på vores egen krop, at en succes som Emmelie de Forest spredes meget hurtigere over landegrænserne end tidligere takket være streaming. Det er derfor vores opgave, at musikken er tilgængelig lige i det øjeblik, hvor tingene sker. Det gør, at folk derude lytter, lægger det ind på deres personlige playlister, lytter mere, og så begynder nummeret at spredes og klatrer op ad hitlisterne,« fortæller Casper Bengtson fra Universal.

Dagens Gossip