Myndigheder giver den gas med smileyerne

Sådan lød en besked fra SKAT til en borger på Twitter. Og tonen i beskeden adskiller sig ikke fra resten af SKATs generelle kommunikation på mediet, skriver Kristeligt Dagblad.

Det er dog helt forkert, mener Tina Reichstein, cand.mag. i retorik og direktør i kommunikationsfirmaet Syntaksis.

»Jeg mener, at man skal holde igen med smileyer, når det drejer sig om professionel kommunikation. Det kan virke uprofessionelt og useriøst. Man skal selvfølgelig finde en mere uformel tone på de sociale medier, men de skal også huske, at de er en myndighed. Smileyer er tit bare en erstatning for at skrive noget, der giver mere mening eller komme med en uddybende forklaring,« siger hun til avisen.

Men hos SKAT ser man intet problem i smileyerne.

»Twitter er en anderledes kommunikationskanal, fordi vi har mulighed for at smide embedsmandssproget og komme i dialog i øjenhøjde. Jeg synes ikke, det er uprofessionelt at løsne op for sproget, men det er selvfølgelig en balancegang. For eksempel ville vi aldrig skrive knuz med z eller kram i vores beskeder,« siger Lene Krogh Jeppesen, som var med til at oprette SKATs Twitter-profil, til avisen.

Ifølge Kristeligt Dagblad følger andre offentlige myndigheder i SKATs fodspor. Således optræder smileyer jævnligt på SU-styrelsens, kommunernes og flere af politidistrikternes profiler.

Dagens Gossip