Mystiske tilståelser i Kinas medier tager til

En kinesisk journalist, som er fængslet for en serie kritiske artikler om et delvist statsejet selskab, tonede lørdag frem på tv-skærmen for at undskylde. De statslige medier skriver, at journalisten erkender, at hans artikler var "ubekræftede og fejlagtige."

Undskyldningen føjer sig til en række af lignende undskyldninger fra andre kritikere i den seneste tid.

- Det store spørgsmål er, hvorvidt disse undskyldninger kommer frivilligt eller under tvang, skriver BBC.

I det seneste tilfælde kommer undskyldningerne fra journalisten Chen Yongzhou, som blev fængslet efter at have skrevet en serie kritiske artikler om et stort byggefirma.

I artiklerne i avisen Ny Express, der udgives i Guangdong, blev selskabet Zoomlion beskyldt for at være ramt af økonomiske uoverensstemmelser.

Selskabet tilbageviste anklagerne.

Chens arbejdsgiver har i flere tilfælde brugt forsider på at kræve sin journalist løsladt. Men nu har sagen taget en anden retning.

– Jeg er villig til at indrømme min skyld og vil forandre mig, siger Chen på kinesisk TV.

Den tidligere så kritiske journalist siger nu, at han var var drevet af penge

– Jeg blev brugt, og jeg har nu indset, at jeg har gjort en alvorlig fejl, siger han.

Ifølge det statslige tv har Chen indrømmet, at han har taget imod bestikkelser, men det er ikke oplyst fra hvem.

Flere Kina-eksperter siger til BBC, at det er almindeligt, at myndighederne fremtvinger tilståelser til brug i offentligheden.

/ritzau/

Dagens Gossip