Nationale test styrker fagligheden i folkeskolen

I en netop offentliggjort evaluering tyder det på, at testene også har en anden positiv indflydelse på folkeskolen, skriver Undervisningsministeriet i en pressemeddelelse.

Evalueringen viser, at de nationale test har været med til at skabe fokus på faglige resultater i skolernes arbejde, styrket evalueringskulturen samt har en positiv virkning på elevernes faglige resultater.

Undervisningsminister Christine Antorini (S) er meget tilfreds med evalueringen, men hæfter sig ved, at de nationale test først blev indført i 2010, og selve evalueringen kun bygger på de seneste tre år.

»Det er en tidlig evaluering, og derfor må resultaterne fortolkes med forsigtighed. Der skal nu laves en redegørelse til Folketinget om virkningerne af de nationale test, hvor evalueringens resultater vil indgå. I den forbindelse vil vi vurdere, om evalueringens resultater giver anledning til at ændre på noget ved testene, eller om der er områder, der kan være væsentlige at få afdækket yderligere,« siger Christine Antorini i en kommentar.

De nationale test er obligatoriske i fagene dansk, i læsning på 2., 4., 6., og 8. klassetrin, matematik på 3. og 6. klassetrin, engelsk på 7. klassetrin og geografi, biologi og fysik/kemi på 8. klassetrin. Landsresultatet bliver offentliggjort hvert år.

Rambøll har gennemført evalueringen i perioden november 2012 til september 2013.

Dagens Gossip

Dagens TV