Navneleg: Coca-Cola vil ikke omdøbes til Mohammed

I en stor ny kampagne vil sodavanden Coca-Cola ændre navn til de mest almindelige navne. Men navnet Mohammed bliver ikke at finde på flaskerne - i hvert fald ikke i den svenske udgave af kampagnen, som kører i en række lande.

Virksomheden har besluttet at udlade lige præcis det navn. Det skriver Ritzau.

Bliv ven med Dagens.dk på Facebook - Klik her og vær med nu

- Det er profetens navn, og der kan være mennesker, som vil tage det ilde op, hvis vi som et kommercielt foretagende trykker netop det navn på vores produkt, siger Gustaf Wetterwik, marketingchef i Sverige, som understreger, at beslutningen er truffet i respekt for muslimers tro.

Ifølge marketingschefen har man været i dialog med muslimske repræsentanter i Sverige, inden belsutningen blev taget.

De 144 mest almindelige kvinde- og mandenavne blandt 12-29-årige svenskere vil blive trykt. Kampagnen kører også i Danmark.

Dagens Gossip