Nedkørsler giver Contador flere muligheder

Skrevet af admin

08/07/2016

Dagens topnyheder

Der er som vanligt mange bjerge på Tour de France-ruten, men kun fire bjergetaper slutter på toppen af et bjerg, og lige så mange slutter efter en nedkørsel.

Det betyder, at man er tvunget til at køre stærkt på nedkørslerne, hvis man vil vinde Tour de France.

- Det bliver formentlig et meget aggressivt cykelløb, hvor der er fuld fart på. Der skal helt sikkert tages risiko flere gange, og der skal satses lidt mere end normalt, siger Jakob Fuglsang fra Astana.

Også Trek-sportsdirektør Kim Andersen vurderer, at nedkørslerne får betydning.

- Man skal være rimelig god til at køre nedad - især i Pyrenæerne. Der kan godt være nogle etaper, som kan få betydning. Man kan ikke lave samme store afstand, som når det går opad, men det kan godt få betydning, siger han.

Hos BMC har man både Richie Porte og Tejay van Garderen, som skal forsøge at køre med om Tour-sejren, og her forudser sportsdirektør Jim Ochowicz også, at nedkørslerne vil få indflydelse.

- Det bliver en ny faktor gennem hele løbet. Hvor stor en risiko tør man løbe, lyder det fra Ochowicz, som dog fortsat tror, at de største afstande vil blive skabt på etaperne med mål på en bjergtop.

- Der er en chance for at vinde en del tid, når der er en bjergafslutning, modsat når en gruppe ryttere kommer ned ad en nedkørsel sammen. Men nedkørslerne giver noget uforudsigelighed, siger han.

Den forsvarende mester, Chris Froome (Sky), har aldrig været begejstret for de farlige nedkørsler, mens Alberto Contador (Tinkoff) er blandt feltets dygtigste til den disciplin.

Det skal spanieren forsøge at udnytte til at hente noget af den tid, han har tabt i den første uge af løbet efter sine styrt.

- Det er lidt en fordel for dem, som er stærke på nedkørsler, og Contador har jo før vist, at han er rigtigt dygtig til at køre nedad, i hvert fald i forhold til Froome.

- Så hvis man bare sammenligner de to, så er det nok en fordel for Contador, siger Kim Andersen.

Nedkørslerne alene vil næppe afgøre den gule trøje, men der kan godt vente etapesejre til dem, som tør slippe bremserne på vej ned.

- Det kræver, du laver dit ryk på vej op for at få positionen til nedkørslen, og så kan man faktisk vinde etapen på nedkørslen, siger Jim Ochowicz.

Første lejlighed til at forsøge det bliver på fredagens 7. etape til Lac de Payolle, hvor rytterne passerer Col d'Aspin, inden det går nedad frem til målstregen syv kilometer efter toppen af bjerget.

/ritzau/