Nedsat afgift får salg af sodavand til at eksplodere: Det vil snart ses i sundhedsstatistikken

Det vil snart kunne ses i statistikkerne for folkesundheden, at sodavandssalget i første halvår af 2014 er steget markant som følge af bortfaldet af sodavandsafgiften 1. januar i år.

- Det vil vi kunne se om et år eller to, når vi laver vores børneundersøgelse, siger Morten Grønbæk, der er direktør for Statens Institut for Folkesundhed, til Ritzau.

- Jeg vil bestemt tro, at vi vil kunne se en større forekomst af overvægtige børn fra ressourcesvage grupper. Det er svært at udtale sig skarpt om årsagssammenhænge på det her niveau, men det vil med stor sandsynlighed være en kraftigt medvirkende faktor, tilføjer han.

Læs også: S om sodavandsboom: Vi har et ansvar for sundheden

Siden sodavandene ved årsskiftet er blevet billigere, er salget steget markant. Ifølge Bryggeriforeningen er salget af læskedrikke steget 11,6 procent fra første halvår af 2013 til første halvår i år, skriver Politiken.

Coop, der blandt andet driver Fakta, Brugsen, Kvickly og Irma, melder om en stigning på 80 procent i salget af dåsesodavand i samme periode. Der findes ikke konkrete tal for salget af sodavand til danskere i grænsebutikkerne.

- Det er et tilbageslag for den generelle folkesundhed, men vi er mest bekymrede for de børn, der på grund af det her får mere sodavand, siger Morten Grønbæk, der samtidig understreger, at afgiftsændringen har en social slagside.

- Afgiftsnedsættelser vil typisk ramme dem med færrest penge mellem hænderne, fordi de mere velstillede i forvejen køber de sodavand, de vil have – og de drikker desuden også mindre sodavand. Så den sociale skævhed er kun blevet forstærket af det her.

Morten Grønbæk sad i VK-regeringens Forebyggelseskommission, som anbefalede at hæve afgiften på sodavand. I 2013 trodsede et politisk flertal uden om Enhedslisten anbefalingen og fjernede sodavandsafgiften.

Et af argumenterne lød, at sodavand er lige usundt hvad enten det bliver købt i Danmark eller i grænsebutikkerne.

- Forskning har vist, at hvis man sætter prisen på nydelsesmidler ned, så vil forbruget stige. Det handler om tilgængelighed - om der er mulighed for at købe det her og nu, til en overkommelig pris, siger Morten Grønbæk.

/ritzau/

Dagens Gossip