Nedtællingen er i gang for Better Place

De har alle en elbil stående i indkørslen. En Renault Fluence med udskifteligt batteri. En bil købt til at køre hele landet rundt og lade op på Better Places batteriskiftestationer. Men strømmen gik af Better Place og stationerne, som blev erklæret konkurs, og fredag udløber fristen for indikative bud på konkursboet.

Men ejerne af elbilerne har startet en forening - Foreningen Danske El-billister - for at redde Better Place - ikke ulig den forening der blev dannet i Better Places moderland Israel, og som med investoren, der går under navnet Captain Sunshine, reddede Better Places moderselskab i sidste uge. Den danske forening mangler bare den store investor.

»I Israel har bilejerforeningen fået opbakning fra investorer til at opkøbe Better Place. De har Captain Sunshine, som alle trækker lidt på smilebåndet af, men han har gjort det, ingen andre vil. Han har taget risiko, og det er den risikovillighed, vi savner,« siger formand for Forenede Danske El-bilister Sten Frederiksen.

Foreningen opstod efter konkursen, hvor elbilejerne pludselig stod med et lidt andet produkt end ventet. De kunne ikke længere lade op rundt omkring på de danske landeveje, men kun derhjemme, og det degraderede elbilen til en bybil. Gruppen af uforstående ejere voksede, for det handlede ikke kun om deres eget tab, men om et tab for samfundet.

»Lige nu står vi i en situation, hvor samfundet kan tabe en enorm værdi. Der er blevet investeret over en halv milliard kroner i det her projekt, og hvis man ikke griber ind og redder infrastrukturen, så taber man den store investering. Hele Better Place bliver solgt i småbidder,« siger Sten Frederiksen og tilføjer:

»Det er et kæmpe tilbageskridt for teknologien.«

I juni, omkring en måned efter Better Place blev erklæret konkurs, var det endnu ikke lykkedes kuratorerne i advokatfirmaet Rønne og Lundgren og Németh & Sigetty at finde en samlet løsning for konkursboets aktiver. Kuratellet har forsøgt at holde de dele, der er nødvendige for driften, samlet for at holde forretningen intakt. Alt det andet - kontorlejemål og lignende - har kuratellet forsøgt at få lukket ned for at undgå yderligere krav mod konkursboet.

»Der har været stor interesse for konkursboet, og mange som har været interesserede i at købe forskellige dele af det - nogen på inventarbasis, andre på batteribasis og bilerne har været nemme at sælge - så generelt har der været stor interesse. Men budprocessen her og nu kan kuratellet ikke udtale sig om om,« siger advokat Lars Krog fra Rønne og Lundgren.

Selvom sidste frist for at indgive et bud er i morgen, af hensyn til den igangværende proces, udelukker kuratellet ikke nogen fra at kunne byde over ugen efter

»Der sker noget hver dag, og der er nye interessenter, der melder sig hver dag. Noget har vi jo allerede solgt, men det er mere på inventerplan og batterier og biler,« oplyser kuratellet:

»Vi må kun varetage kreditorernes interesse, så om det bliver solgt som heldhed eller hver for sig er ikke det, det handler om. Vi skal realisere konkursboets aktiver bedst muligt.«

Men er der én investor, som vil købe hele Better Place skal denne komme med mellem 20 og 30 millioner, ifølge en løs beregning lavet af Forenede Danske El-Bilister. Men beregningen er for løs til, at foreningen har kunnet overbevise Renault til at hoppe med i det konsortium, foreningen forsøger at samle.

Foreningen har også taget kontakt til andre elbilproducenter, politikere og både danske og udenlandske investorer a la Captain Sunshine. Men har kun fået enten negative svar eller ingen svar overhovedet. Og formandens positive indstilling er dalet, som deadline rykker nærmere.

»Før var jeg fifty-fifty på, at det rigtige bud nok skulle komme. Nu er jeg nede på en tyve procents chance, i hvert fald for at få reddet batteriskiftestationerne. De kundebaserede systemer skal nok blive reddet,« siger Sten Frederiksen.

På den korte bane er det nemlig batteriskiftestationerne foreningen vil redde, her ser de det allerstørste samfundstab, da Danmark var et af de førende lande på den front. Og faktisk har Israel givet et bud på at overtage IP-rettighederne i Danmark - den IT der står bag batteriskifte- og ladestationerne.

Den danske forening har løbende haft samtaler med den israelske søsterforening, og elbilentusiasterne i Israel har tilbudt at samarbejde med Forenede Danske El-billister.

»De har sagt, vi kan ride videre på deres ryg, og at vi sagtens kan samarbejde om det her. Jeg tror dog ikke, Israel vil redde Better Place som helhed, men jeg kan ikke afvise, det er en mulighed, fordi der er nogle synergier mellem landene, og de har lagt op til at købe IP-selskabet,« siger Sten Frederiksen.

Kommer der ikke et bud på Better Place som samlet helhed, tror Sten Frederiksen ikke, der er meget at gøre. Og så bliver den sag Forenede Danske El-Bilister stod sammen om - et tab af teknologi og et tilbageskridt for et grønnere Danmark - til en mere personlig sag om, at ejerne har nogle biler, som ikke lever op til forventningerne.

»Vi står i den situation, at hvis der ikke er kommet et samlet bud i morgen, så dør batteriskiftestationerne, og så kan man bare lave vaskehaller eller sådan noget i dem. Dør de, har vi meget lidt at gøre,« siger formanden og tilføjer:

»Vi så meget gerne, at der kom en Captain Sunshine.«

Dagens Gossip

Dagens TV