Nets: Færre danskere bliver snydt af falske mails

Skrevet af admin

18/02/2016

Dagens topnyheder

Færre danskere falder i og opgiver deres kortoplysninger eller NemID-koder, når de modtager snydemails og sms'er.

Det vurderer pressechef i Nets Søren Winge, ud fra hvor mange der henvender sig for at få spærret deres kort, når de er blevet narret af falske mails.

De såkaldte phishingmails er der blevet flere af, men færre danskere falder i, oplyser han.

- Phishingsmails er noget, vi desværre kan se mere og mere af. De kommer i bølger både som mails og sms’er. Det er også noget, vi kan se, at danskerne er blevet mere opmærksomme på, for mange har efterhånden prøvet det et par gange, siger Søren Winge.

- Vi kan se, at færre danskere falder i og giver deres oplysninger sammenlignet med, hvor mange phishing-mails der bliver sendt. De er generelt blevet bedre til at være forsigtige med at videregive fortrolige oplysninger og bruge deres kritiske sans, siger han.

Phishingmails er mails, der foregiver at være sendt fra firmaer som Nets, Danske Bank eller Netflix. I mailsene forsøger afsenderen at lokke modtageren til at oplyse personlige kortnumre eller adgangskoder.

Det bedste råd til at undgå snyderiet er ifølge pressechefen at lade være med at svare på de mails og SMS'er, der tikker ind.

Danskerne kan også kigge på, om der er sproglige eller grammatiske fejl i beskederne, hvis de er i tvivl, om der er tale om phishing eller ej.

Nets bliver mest kontaktet af danskere, der er i tvivl om beskedernes ægthed, oplyser Søren Winge. At ringe til banken eller til Nets kan derfor også være en løsning, hvis man er usikker på, om mailen er falsk eller ej.

/ritzau/