Netshoppere snyder sig selv

På tre punkter falder netshopperne helt igennem: Mere end 35 procent tror, at de selv skal betale returfragten i forbindelse med reklamation, mens færre end fem procent er klar over, at de risikerer at miste retten til at klage over en fejl, hvis de venter længere end to måneder med at gøre sælgeren opmærksom på fejlen.

Endelig viser undersøgelsen, at kun omkring hver anden dansker ved, at de selv aktivt skal tilvælge nyhedsbreve - og at netbutikken således ikke må sende nyhedsbreve til kunderne, med mindre de selv krydser »ja tak«.

E-mærkets direktør, Lars Schmidt Larsen, opfordrer forbrugerne til at sætte sig grundigere ind i de vigtigste regler.

»At kende de mest almindelige rettigheder, når du onlineshopper, kan spare dig for en masse penge og en masse besvær,« siger han.

Samtidig peger Lars Schmidt Larsen på en række af de fordele, e-mærket giver, når man handler på nettet.

»Når du handler på en e-mærket netbutik, er du sikret, at den lever op til gældende dansk lov, og at den derudover følger en række særligt forbrugerbeskyttende krav. E-mærket sikrer, at du som kunde aldrig er i tvivl om, hvad du siger ja til,« understreger han.

Ifølge tal fra Dansk E-handelsanalyse satte danskerne i 2012 rekord i forbrug på nettet med køb for 54,7 milliarder kroner, hvilket er en stigning på 19 procent i forhold til året før.

Dagens Gossip

Dagens TV