Netto i britisk comeback: Nu med wienerbrød og karrysild

Supermarkedskæden Netto gør torsdag comeback på det britiske marked efter fire års pause, når den åbner en butik i den nordengelske by Leeds.

Dermed gør Dansk Supermarked et nyt forsøg på at indtage discountmarkedet i Storbritannien, men denne gang har de indgået partnerskab med Sainsbury's, der er den tredjestørste kæde af supermarkeder og skal bidrage med viden om det britiske marked.

I alt skal der åbnes 15 Nettobutikker i Nordengland inden udgangen af 2015. Det sker i et pilotprojekt, hvor Netto vil forsøge at vinde markedsandele fra andre discountkæder som eksempelvis Aldi, Lidl og Tesco.

- Vi vil tage kampen op med de andre discountkæder. Det er ligegyldigt for os, hvem vi stjæler kunder fra - også selv om det er butikker, der hører under vores eget moderselskab (Sainsbury's, red.), siger Nettos administrerende direktør, Per Bank, til Reuters.

Det britiske discountmarked vurderes at have en værdi på 10 milliarder pund (95 milliarder kroner), og det vil ifølge eksperter vokse til det dobbelte inden for få år.

Mange af produkterne på hylderne vil være specielt udvalgt til de britiske kunder, men der vil også være mulighed for at købe en lang række danske signaturprodukter så som Lego, karrysild og klassisk dansk wienerbrød.

Netto forlod i 2010 Storbritannien ved at sælge knap 200 butikker til den amerikanske kæde Wal-Mart. Nu vil Netto satse på friske fødevarer og får også afdelingen "Brødhuset", som i Danmark sælger frisk brød hver dag.

I samarbejdet investerer Dansk Supermarked og Sainsbury's hver 12,5 millioner britiske pund (cirka 115 millioner kroner). På grund af startomkostningerne regner hvert selskab med at tabe fem til 10 millioner pund (45-90 millioner kroner) efter skat indtil 31. marts 2015.

Hvis pilotprojektet bliver en succes skal butikkerne udbredes til hele Storbritannien.

/ritzau/

Dagens Gossip