Netto vinder: Fakta bløder i krigen om søndagskunder

Selv om de fleste virksomhedsledere herhjemme normalt kaster armene i vejret, når love liberaliseres, så blev afskaffelsen af lukkeloven sidste år næppe fejret på direktionsgangene i Coop.

Tidligere var én af koncernens Fakta-butikker meget ofte destinationen, når danskerne skulle fylde indkøbsvognen om søndagen. Men i takt med at der er kommet flere valgmuligheder, har Fakta tabt terræn til ærkerivalen Netto. Det erkender Coop-koncernens informationsdirektør Jens Juul Nielsen.

»Det har haft meget betydelige konsekvenser. Og de problemer vi samlet set har haft i Coop-koncernen, har været koncentreret om den ene ting. Mens vi har en god udvikling i de andre kæder, så har Fakta de sidste 10 måneder været ramt af en tilbagegang, der startede 1. oktober, da lukkeloven blev ophævet,« siger Jens Juul Nielsen til Berlingske Business.

Fakta-butikker lå under omsætningsgrænse

Før lukkeloven blev afskaffet, måtte en butik ikke holde søndagsåbent, hvis den havde en årlig omsætning på mere end 32,2 millioner kroner.

Da en Fakta-butik i gennemsnit har en omsætning på omkring 30 millioner kroner, betød det, at stort set alle kædens butikker havde åbent om søndagen, i modsætning til Netto-butikkerne hvor omsætningen som hovedregel lå højere end de 32,2 millioner kroner.

Det betød altså, at en lang række af Nettokædens cirka 440 danske butikker pludselig kunne kaste sig ud i kampen om søndagskunderne fra oktober sidste år. Og den mulighed har Netto grebet, siger Mads Hvidtved Grand, der er pressechefen i Nettos moderkoncern Dansk Supermarked.

»Det der skete i forbindelse med lukkelovens afskaffelse var jo, at alle blev stillet lige. Og der synes vi da, at vi har vist os stærke siden. Vi har virkelig taget kampen op med nogle af dem, der havde søndagen for sig selv,« siger han til Berlingske Business. 

Omsætning falder søndag

Både Dansk Supermarked og Coop holder generelt deres tal for markedsandele og omsætning i de enkelte butikskæder tæt ind til kroppen.

Den nye lukkelov var dog allerede et af hovedtemaerne i Coops årsrapport fra 2012, hvor man i fjerde kvartal havde bemærket »et relativt stort fald i Faktas omsætning om søndagen«. Koncernen offentliggør først de konkrete konsekvenser for indtjeningen i forbindelse med sin årsrapport for 2013.

Dansk Supermarked vil heller ikke ud med de specifikke tal for indtjeningen i Netto-kæden i år. Men af de regnskabstal, der udkom i forbindelse med ejerkoncernen A.P. Møller - Mærsks regnskab i sidste uge, fremgår det, at Dansk Supermarkeds markedsandel er vokset med 6,1 procent i andet kvartal i år, og indtjeningen er løftet markant.

Overskuddet efter skat er i andet kvartal på 462 millioner kroner, sammenholdt med 292 millioner kroner for samme periode sidste år. 

Overfor Berlingske Business vurderer Mads Hvidtved Grand, at 50 procent af væksten i indtjeningen kommer fra ændringen i lukkeloven, mens resten skyldes egne initiativer som effektiviseringer, leverandør-forhandlinger og så videre.

Selv om også Bilka og Føtex-butikkerne har oplevet et løft i omsætningen på grund af den nye lukkelov, er det ifølge pressechefen »Netto, der trækker den tunge del af læsset«.

Prøver at kapre søndagskunder

Både Netto og Fakta har brugt tilbudsaviserne som værktøj til at fange søndagskundernes opmærksomhed. Netto har gjort meget ud af lancere særlige søndagstilbud. Men Fakta har flyttet tidspunktet for udgivelse af sin tilbudsavis, så den nu kommer midt på ugen.

Men har I noget bud på, hvorfor folk - hvis de har valget - hellere vil gå i Netto end Fakta om søndagen?

»Det er ikke et spørgsmål om, at folk hellere vil i Netto. Men når der nu kommer omkring 1.000 butikker, der pludselig må holde åbent om søndagen, så er det ikke unaturligt, at det går ud over os, fordi der er nogle af butikkerne, der ligger tættere på kunderne,« siger Coops informationsdirektør Jens Juel Nielsen.

Så I ser det ikke som et tegn på, at det produkt I har, ikke kan leve op til konkurrenternes?

»Nej, vi klarer os jo godt seks dage om ugen og er den næststørste discountkæde i Danmark,« siger Jens Juel Nielsen.

Ekspert: Coop skal ind i kampen

Ekspert i dansk detailhandel Bruno Christensen er enig i, at det er helt naturligt, at Fakta-butikkerne er pressede på grund af den øgede konkurrence. Men han peger på, at Coop kunne have været bedre til at kompensere for tabet i Fakta-butikkerne ved at udvide åbningstiderne i flere Kvickly-butikker.

»Det er mit indtryk, at Coop ikke har været så god til at udnytte de nye muligheder, de har fået i forbindelse med lukkeloven. Der har Dansk Supermarked været bedre til at komme med stærke tiltag, f.eks. i forhold til udvidelse af åbningstider,« siger han.

En lang række Netto, Føtex - og Bilka-butikker begyndte ved liberaliseringen af lukkeloven ud over at holde åbent om søndagen også at udvide åbningstiderne i hverdagene fra klokken 8 til 22.

Det er et hovedfokus for Coop-koncernen at løfte indtjeningen i særligt Fakta og Kvickly, og den vigende markedsandel er måske en medvirkende årsag til, at koncernen i sidste uge skilte sig af med topchef Jesper Lien.

 

 

 

 

 

Dagens Gossip

Dagens TV