Nils Malmros: Danske skuespillere er blevet meget bedre

Skrevet af admin

13/11/2013

Dagens topnyheder

Selvom Nils Malmros står bag nogle af de mest roste værker i dansk films historie, har han haft et blakket ry blandt skuespillerne.

Især omkring filmene "Skønheden og Udyret" fra 1983 og "Aarhus by Night" fra 1989 var der konflikter mellem instruktøren og hans medvirkende, men på de senere film har forholdet til skuespillerne været meget bedre.

- Det har helt bestemt ændret sig, siger Nils Malmros i et interview med Ritzau.

Han mener, at udviklingen er et udtryk for, at den danske skuespillerstab simpelthen er blevet bedre.

- Der er ikke længere behov for, at jeg skal lave mine krumspring for at få dem til at være troværdige, forklarer instruktøren.

Nils Malmros er berømt og berygtet for den såkaldte "papegøjemetode", hvor instruktøren siger replikken med den betoning og udtale, han ønsker, og beder skuespilleren gentage.

En metode, der fungerede godt på de mange børn, der især var i fokus i instruktørens tidlige film, men som gav problemer hos de voksne skuespillere.

Men den var ganske enkelt nødvendig, mener instruktøren.

- I gamle dage var skuespillerne uddannet til teatret og det teatralske udtryk, der skulle nå op på tredje balkon.

- Jeg troede simpelthen ikke på, at jeg kunne få en dansk skuespiller, som dem jeg så i amerikanske film. Jeg troede, jeg skulle snyde dem resten af mit liv, forklarer Nils Malmros.

I løbet af 1990'erne gik det op for instruktøren, at der var sket noget blandt de danske skuespillere, som gav ham nye muligheder.

- Der var kommet en ny generation, som havde en helt anden tilgang til tingene og en troværdighed, som jeg tidligere havde brugt uendelig meget tid på at snyde frem hos mine skuespillere, beretter Nils Malmros.

- De kunne selv, og pludselig var det relevant at snakke med dem om personens fortid, traumer og baggrund. Det var det ikke i gamle dage, for efter at have snakket i en halv time fik du stadig et teatralsk udtryk, som var ubrugeligt.

Nils Malmros lægger ikke skjul på, at han er mere end almindelig godt tilfreds med hovedrolleindehaverne i hans nye film "Sorg og Glæde", Jacob Cedergren og Helle Fragalid, og deres evne til at leve sig ind i rollerne.

- Jeg var nærmest tilovers, konstaterer instruktøren.

/ritzau/