Nordea erkender ledelsesmæssige fejl i Panama-skandale

Nordea finder i sin interne undersøgelse efter Panama-skandalen, at bankens sikring af, at reglerne er blevet overholdt, har været "utilstrækkelig".

Det er "uacceptabelt".

Det får banken til at gennemføre en række tiltag, skriver Nordea i en meddelelse efter selskabets regnskab for første halvår.

Undersøgelsen blev startet efter de såkaldte Panama-papirer blev offentliggjort. De viste, at banken stod bag mange kunder med firmaer i skattely.

- Undersøgelsen viser, at Nordea i Luxembourg allerede i 2009 introducerede nye og strengere retningslinjer og standarder med henblik på overholdelse af skattereglerne.

- Jeg er dog skuffet over, at undersøgelsen viser, at implementeringen var utilstrækkelig. Det er ikke acceptabelt.

- Manglerne er i vid udstrækning af ledelses- og kontrolmæssig karakter, skriver administrerende direktør Casper von Koskull i en meddelelse.

Undersøgelsen har fundet, at man har 129 kunder med såkaldte "offshorekonstruktioner" for et samlet beløb på 216 millioner euro. Fem af de 129 har ejere, der bor i Norden ifølge banken.

Undersøgelsen, der er udarbejdet med hjælp fra et advokatbureau, viser desuden, at Nordea ikke aktivt har arbejdet for at hjælpe sine kunder med at undgå skat.

Men den viser også, at retningslinjerne for at undgå skattefusk i mange tilfælde ikke er blevet fulgt.

- Vi vil ikke acceptere, at Nordea bliver misbrugt til skatteunddragelse eller aggressiv skatteplanlægning.

- Nordea er den største bank i Norden og har en særlig forpligtelse til at vise samfundsmæssigt ansvar.

- Man skal betale sin skat, og virksomheders og enkeltpersoners overholdelse af skattereglerne er afgørende for samfundet som helhed, skriver Casper von Koskull.

Banken vil fra nu af ikke "bistå kunder med administration af offshorekonstruktion". Der ud over vil banken "afvise alle nye selskabskonstruktioner", hvor det forretningsmæssige formål "ikke er klart".

/ritzau/

Dagens Gossip

Dagens TV