Nordea gav kunder øgenavne i hemmelig bog

»Ud af svindlerslægt«. »Økonomisk uansvarlig«. »En rigtig røverpige«.

Sådan beskrev ansatte i Nordbanken, nu Nordea, kunderne i de svenske banker, som de ikke ville gøre forretninger med.

Beskrivelser, der kun fandtes i en hemmelig bog, de bankansatte havde adgang til, og som resulterede i afslag over for de uglesete kunder. Det skriver den svenske avis SvD Näringsliv, som har fået adgang til bogen, der blev ført fra 1970erne og langt op i 1990erne.

For flere af kunderne, som avisen har talt med, har det betydet kontant afregning, at den lille sorte bog har eksisteret. Iværksætteren Stephan Karlsten blev i registret koblet sammen med en mand, han aldrig havde mødt.

»Det har påvirket mig. Det har været køligt hos alle banker. Jeg er overbevist om, at denne her liste er blevet spredt rundt,« siger han til avisen.

I alt 2000 kunder er registreret i bogen, og ifølge Nordeas kommunikationschef Helena Östman var det sådan, man gjorde dengang:

»Alle banker førte lignende fortegnelser for at undgå lån,« siger hun til avisen og tilføjer, at den slags opgørelser er fortid for Nordea nu.

 

Dagens Gossip