Norwegian-boss vil have lavprisruter til Sydamerika

Hvis det står til Norwegians topchef, Bjørn Kjos, vil skandinaverne inden for en overskuelig fremtid kunne købe lavprisflybilletter fra Norden til nye fjerne destinationer.

- Fra Norden er der i dag meget ringe direkte forbindelser til Afrika og Sydamerika, siger Bjørn Kjos om en del af planerne for de nye Boeing-fly, som Norwegian får leveret i løbet af de næste år.

Bjørn Kjos vil dog ikke løfte sløret for, hvilke byer Norwegian har i sigte som kommende destinationer, men inden for de næste fem år vil selskabet åbne flere nye langdistanceruter, også til asiatiske storbyer, siger han.

I forvejen flyver Norwegian fra Norden blandt andet til New York og Bangkok.

Står det til Bjørn Kjos vil Norwegian ændre markedet for langdistanceflyvninger. Det bliver muligt med de nye fly, som er hurtigere og billigere i drift, siger Norwegian-bossen.

- Det er klart, at når flyene er billigere i drift, får passagererne også billigere priser. Vi vil se et prisfald på op til 30 procent i forhold til de priser på langdistanceruter, som vi ser i dag, vurderer Bjørn Kjos.

Han er ikke nervøs for, om der er kunder til flere nye ruter, selvom analytikere længe har advaret om, at for mange tomme flysæder presser selskaberne.

- I de sidste 10-15 år har vi hørt i Europa, at der er alt for stor kapacitet, og da lavprisselskaberne kom, spurgte man, hvor passagerne skulle komme fra. I dag flyver halvdelen af de europæiske flypassagerer med lavprisselskab. Vi vil se den samme udvikling på de lange distancer, siger Kjos.

Norwegian har fået kritik fra blandt andet fagforeninger for at oprette baser i udlandet og ansætte personale på lokale vilkår. Ifølge Bjørn Kjos vil baserne for de nye langdistanceruter sandsynligvis ligge uden for Skandinavien.

Dermed sparer Norwegian omkostninger, og det er også med til at give selskabet en konkurrencefordel, så priserne kan sættes ned, siger Ole Kirchert Christensen, redaktør på branchemediet check-in.dk.

- Men de nye flytyper har også en væsentlig bedre driftsøkonomi end de kendte fly, vi har i civil passagerfart i dag. Det betyder jo, at man pludselig får mulighed for at komme længere på direkte ruter, end vi kan i dag. Det vil revolutionere måden, vi rejser på, siger han.

Som forbruger skal man dog altid huske at sammenligne, hvad man får for pengene, siger redaktøren.

- Man skal huske, at Bjørn Kjos kører et koncept, hvor man skal betale ekstra for sin bagage og for sine måltider. Man skal typisk lægge 1000 kroner oveni prisen på en returbillet på en langdistancerute for at kunne sammenligne med andre selskaber.

- Så er vi måske nede på et prisfald på 20 procent, siger Ole Kirchert.

/ritzau/

Dagens Gossip