Norwegian får flest klager fra utilfredse passagerer

Skrevet af admin

09/08/2014

Dagens topnyheder

Problemerne med det norske luftfartsselskab Norwegians nye Dreamliner-fly har ført til en strøm af klager til de norske transportmyndigheder, skriver Aftenposten.

Norske Transportklagenemnda har behandlet 349 klager fra utilfredse passagerer i år, og 245 af dem drejede sig om luftfartsselskabet Norwegian. Det viser en gennemgang, som Aftenposten har foretaget.

I samme periode har nævnet behandlet 25 sager mod Widerøe, 11 mod SAS og otte mod Ryanair.

- Sagerne mod det norske lavprisselskab har været så mange, at vi har måtte afvikle selvstændige møder, hvor vi kun har behandlet klager mod Norwegian, siger den administrative leder for Transportklagenemnda, Rolf Forsdahl, til Aftenposten.

Omkring 150 af klagerne mod Norwegian omhandler selskabets langdistanceture og problemer med Boeing 787 Dreamliner-flyet, der har ført til forsinkelser og aflysninger. Mange passagerer har været strandet i lufthavne i USA og Asien i timer og dage, fordi flyene ikke er kommet af sted til tiden.

En del af klagerne vedrører de samme flyafgange, mens omkring 70 klagesager drejer sig om Norwegians flyvninger i Norge og Europa. Det er blandt andet klager vedrørende kompensation for forsinkelser, ødelagt bagage eller er klager fra passagerer, der har misset deres afgange.

De fleste sager med Dreamliner-flyene er dog blevet afvist, da klagenævnet har godtaget Norwegians forklaring om, at forsinkelserne skyldes "ekstraordinære fejl på flyene, som har været uden for Norwegians kontrol", skriver Aftenposten.

Hos Norwegian forstår man godt passagerernes frustrationer, men mener samtidig, at medierne har givet fejlagtige informationer om, hvad passagererne har krav på, og at det har været medvirkende til de mange klager.

- Vi synes selvfølgelig ikke, at det er godt med så mange klager, men forstår godt, at folk er utilfredse, når et fly bliver forsinket. Klagenævnet har afgjort de fleste sager til vores fordel, og det viser jo, at Norwegians klagebehandling i første omgang har været korrekt, siger informationschef Lasse Sandaker-Nielsen til Aftenposten.

/ritzau/