Novos ærkerival ramt af store rabatter

Skrevet af admin

09/02/2016

Dagens topnyheder

Franske Sanofi, der er Novo Nordisks største rival på markedet for diabetesbehandling, er hårdt ramt på sin forretning inden for området.

Kunderne er blevet mindre villige til at betale, flagskibsproduktet Lantus er gået af patent i USA og kopiproduktet Basaglar er ankommet. Det viser selskabets regnskab for 2015.

Salget af Lantus, der længe var verdens bedst sælgende lægemiddel, faldt i 2015 med 11 procent til 48 milliarder kroner.

I USA, hvor midlet løb af patent i midten af 2015, dykkede salget med over en femtedel til 30 milliarder kroner. I fjerde kvartal alene faldt salget med over 30 procent år til år.

- Som forventet faldt salget på grund af højere rabatter, et fald i markedsvæksten inden for basal insulin og et en bevægelse mod salg gennem billigere kanaler som staten, skriver Sanofi i sit regnskab.

I Europa er salget ramt af, at det første kopiprodukt nogensinde inden for insulin, Eli Lillys Basaglar, er blevet godkendt på flere markeder.

Sanofis arvtager til Lantus, Toujeo, er fortsat kun lige på vej på markedet og solgte blot for lidt over en milliard kroner.

Mandag viste Novo Nordisks trykte regnskab, at den danske diabetesgigant også er under pres for at give større rabatter.

Det viste, at Novo Nordisk i 2015 måtte give rabatter på gennemsnitligt 41 procent, en markant stigning fra 2014. I kroner og ører svarer det til, at Novo Nordisk gav rabatter for 75 milliarder kroner i 2015 mod 43 milliarder kroner året før.

Rabatter givet i USA til blandt andet offentlige sundhedsprogrammer og store indkøbere lå i 2015 på 70 milliarder kroner for Novo Nordisk, en stigning fra 39 milliarder kroner i 2014.

Sanofi, der sælger meget andet end produkter mod diabetes, kunne dog samlet notere en fremgang i sin omsætning på 2,2 procent til 277 milliarder kroner.

/ritzau/