Novos salg af insulin giver bonus på bundlinjen

Medicinalgiganten Novo Nordisks omsætning steg med fire procent i årets første ni måneder i 2014 i forhold til sidste år. Salget endte i samme periode på 64,2 milliarder kroner.

Det er især salget af det langtidsvirkende insulin Levemir samt diabetesmidlet Victoza, der har været med til at give salget et ekstra nøk op, oplyser koncernen i regnskabet for årets første ni måneder. Eksempelvis steg salget af Victoza med 12 procent målt i kroner i perioden.

- Vi er tilfredse med de finansielle resultater, vi har opnået i de første ni måneder af 2014. I USA klarer Levemir sig fortsat godt, og med godkendelsen af Xultophy i Europa ser vi nu frem til at lancere dette produkt i første halvår af 2015, siger topchef Lars Rebien Sørensen i regnskabet.

Og de amerikanske salgstal viser en stigning på syv procent målt i kroner, mens det kinesiske marked er steget med 11 procent i perioden.

På bundlinjen hiver Novo Nordisk et overskud hjem på 20 milliarder kroner. Det er en stigning på fire procent i forhold til de tre første kvartaler sidste år.

/ritzau/

Dagens Gossip