Novozymes skal knokle hårdere for samme årsresultat

Svære tider for producenter af vaskemidler og bioenergi betyder, at biotekselskabet Novozymes må se væksten i salget svinde ind.

Novozymes sænker forventningerne til årets salgsvækst i danske kroner til 13-16 procent mod tidligere 16-18 procent, oplyser Novozymes i regnskabet for første halvår.

Men selvom vækstkurven flader ud, fastholdes forventningerne til resten af året.

Selskabets administrerende direktør, Peder Holk Nielsen, vil nå samme helårsresultat ved at holde omkostningerne nede og øge produktiviteten.

- Indtjeningen i første halvår var meget tilfredsstillende, men vi skal have væksten op. Nogle af vores kunder indenfor vaskemidler og bioenergi er udfordret af volatile markeder, og det rammer os, indtil vi helt har tilpasset os den nye situation, siger han.

- En god udvikling på andre områder, herunder landbrug og foder samt føde- og drikkevarer, trækker i en positiv retning, men kan ikke opveje modgangen. Vi reducerer derfor vores forventninger til årets salgsvækst, siger Peder Holk Nielsen i regnskabet.

Novozymes, som producerer enzymer til en række industrier, kom ud af første halvår med et resultat før skat på knap 1,8 milliarder kroner, hvilket er en stigning på syv procent i forhold til 1. halvår 2014.

Mindre fart over feltet i salgsvæksten skyldes blandt andet, at den organiske vækst i salget inden for selskabets vigtigste område, enzymer til vaskemiddelindustrien, stod stille i første halvår.

- Salgsvæksten blev dæmpet af lavere vækst på visse vækstmarkeder, især i Latinamerika, og et dynamisk nordamerikansk marked. Salget blev derudover negativt påvirket af lavere salg til især en kunde, skriver Novozymes i regnskabet

/ritzau/

Dagens Gossip

Dagens TV