Nu er Lego-pigen blevet voksen: Hun har noget på hjerte

Skrevet af Ann Katrine Warren

12/02/2014

Mest læste i dag

Den lille pige med det røde hår i fletningerne er på mange måde blevet symbolet på, hvordan alting var bedre "i gamle dage".

I 1981 skabe Lego-reklamen med den rødhårede pige, der iført slidte jeans og kondisko holdt sin egen kønsneutrale legokreation frem. Et tidsbillede som ligger meget langt nutidens reklamer, hvor legetøj og især Lego bliver markedsført målrettet mod enten drenge eller piger.

Men hvordan oplever pigen på billedet selv forandringen? Det satte psykolog og coach Lori Day sig for at undersøge.

LÆS OGSÅ: 7-årig skriver klagebrev: - Legopiger sidder bare hjemme uden job

Reklamen er de sidste år gentagende gange poppet op på sociale medier, hvor det bliver delt og kommenteret flittigt, og det var også her, det lykkedes psykologen at finde frem til pigen Rachel Giordano, som i dag er 34 år og arbejder med alternativ behandling og healing.

Sammen besluttede de at genskabe reklamen, men denne gang med nutidens Lego - en Lego Friends TV-vogn, som på æsken er præsenteret sådan:

"Break den store historie om verdens bedste kage med Heartlake News Van! Find kagen, film den med kameraet og kravl derefter ind i redigeringsrummet og få den klar til udsendelse. Få Emma klar ved makeup bordet, så hun ser godt ud for kameraet. Sæt hende bag nyhedensdisken, hvor Andrew filmer, at hun fortæller om kagen og derefter præsentere vejret til seerne."

Der er altså langt fra det sæt klodser, som Rachel Giordano selv byggede en figur ud af i 1981, til Lego Friends TV-vognen med indbygget sminkebord.

- I 1981 var Lego "universal byggeklodser" og det er præcis, hvad de var ... for drenge og piger. Det var legetøj som fremmede kreativitet. Men i dag ser det ud til, at det meste legetøj allerede har beskeder indbygget i dem, selv før et barn åbner den lyserøde eller blå pakke. I 1981 var Lego enkelt og kønsneutralt, og det var barnets kreativitet som skabte budskabet. I 2014 er det omvendt: legetøjet leverer et budskab til barnet, og dette budskab om køn er underligt, lyder det fra Rachel Giordano.

Følg Dagens.dk på Facebook - klik her og vær med

Hun var i en årrække barnemodel hos Ford Models i New York og lavede masser af forskellige reklamer.

Da Lego-reklamen i 1981 blev skudt, trådte Rachel ind fra gaden iført sine slidte jeans og kondisko, som hun også er fotograferet i. Hun fik et par timer til at lege med klodserne og skabe den figur, som hun holder i hånden på billedet.

Tror du det foregår sådan, når der laves Lego-reklamer i dag?