Nu må cyklister svinge til højre for rødt - men ikke alle steder

Skrevet af admin

14/04/2016

Dagens topnyheder

Rigtig mange danskere tager den tohjulede på arbejde. Det betyder også, at cykelstierne ofte er tætpakkede med travle cyklister i myldretiden.

For at gøre det lettere for cyklister at bevæge sig igennem byen har Vejdirektoratet gennemført et forsøg, der har givet cyklister lov til at svinge til højre for rødt i 33 udvalgte lyskryds på statsvejnettet. Og det har vist sig at være en succes.

Derfor har transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt (V) nu bedt Vejdirektoratet ændre reglerne, der i dag gør, at cyklister ikke kan svinge til højre for rødt.

- Cyklister har ligesom andre trafikanter brug for at komme hurtigt frem, siger transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt i en skriftelig kommentar.

- Med muligheden for højresving for rødt i udvalgte lyskryds kan vi på en nem måde give cyklisterne mulighed for at fortsætte kørslen, hvis der er fri bane.

Afdelingsleder i Vejdirektoratet, Marianne Foldberg Steffensen, gør opmærksom på, at det er vigtigt, at man som cyklist ser nøje efter, om det er tilladt at dreje, inden man tager et højresving.

Krydsene er markeret med et tydeligt skilt, som viser, at højresving for rødt er tilladt. I alle andre kryds vil det nemlig stadig være ulovligt at svinge, når det er rødt.

- Erfaringerne fra forsøget har vist, at vi kan give cyklisterne lov til at svinge til højre, uden det er på bekostning af trafiksikkerheden, så længe man ikke gør det alle steder. Det er vigtigt, at man udvælger krydsene med omhu, siger Marianne Foldberg Steffensen.

De gode erfaringer vækker begejstring hos Klaus Bondam, som er direktør i Cyklistforbundet.

- Det her er noget, Cyklistforbundet har kæmpet for i mange år, for flere vælger cyklen, når det er nemt og hurtigt at komme frem.

- Vi håber bestemt, at kommunerne vil tage de gode erfaringer fra Vejdirektoratets forsøg til sig og indføre det på de kommunale veje også, siger han.

Forsøget med højresving for rødt har kørt siden november 2013 og er blevet evalueret i december 2015. Evalueringen er lavet ud fra observationer, systematiske registreringer af konflikter mellem trafikanter og analyser af politiregistrerede ulykker.

/ritzau/