Ny cykelhåndbog skal få børnene sikkert i skole

Hvert fjerde barn mellem seks og ti år bliver ifølge Cyklistforbundet kørt i bil til skole, og for de ti til 16-årige gælder det 43 procent, som selv cykler til skole.

I Cyklistforbundet ser man dog flere forhindringer for, at flere børn skal cykle til skole, fortæller kommunikationschef Frits Bredal.

»Mange steder er der ikke ordentlige cykelstier, og et andet stort problem er, at der ofte er enormt mange biler omkring skolerne. Det skaber hurtigt en negativ spiral, hvor velmenende forældre bliver utrygge ved de mange biler, og om det nu er sikkert at lade børnene cykle i skole. Nogle tænker så, at de hellere selv må køre børnene til skole i bil, men det kommer der jo bare endnu flere biler af,« siger Frits Bredal, kommunikationschef i Cyklistforbundet.

Derfor udgiver forbundet nu en skolecyklingshåndbog, der inddrager forskningsresultater og erfaringer fra skoler i hele landet, og som henvender sig til både forældre, skoler og kommuner. I bogen kan man finde råd og konkrete eksempler fra kommuner og skoler, der er lykkedes med at få flere børn til at cykle. Herudover kan forældre, der er i tvivl om, hvornår deres barn er parat til at cykle selv, finde råd og guides, der kan hjælpe.

Hos landsorganisationen for forældre i folkeskolen, Skole og Forældre, ser man også gerne, at flere børn selv cykler til og fra skole.

»Som udgangspunkt vil vi gerne have, at flere børn selv transporterer sig til skole, for når de motionerer, inden de starter undervisning, så lærer de bedre. Derfor er det godt, at børnene selv kan cykle, og at der nu kommer en vejledning til, hvordan vi bedst kan få dem til det. Når børnene bliver større, bliver de også mere selvhjulpne, når de selv kan cykle til fritidsinteresser og på besøg hos hinanden,« siger Mette With Hagensen, formand for Skole og Forældre.

»Det giver dem også en frihed som små mennesker, at de selv kan cykle rundt til legekammerater og fritidsinteresser,« tilføjer hun.

Regeringen kommer senere i efteråret med sin nationale cykelstrategi, og en del af den omhandler at få flere skolebørn op på cyklerne. Derfor glæder transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) sig også over den nye cykelhåndbog.

»Vi har brug for, at flere børn cykler i skole. Det gør dem sundere, og de kan bedre koncentrere sig i undervisningen. Derudover er det også med til at gøre skolevejen mere sikker, da jo flere der cykler, jo færre biler er der,« siger Pia Olsen Dyhr.

Hun peger på, at regeringen med den kommende cykelstrategi blandt andet vil se på, om der er cykelstier nok til skolerne, og om der er farlige steder, hvor man kan anlægge cykelstier.

Skolecyklingshåndbogen er gratis og udkommer i slutningen af september, og den sendes ud til alle landets skoler og til sundhedsforvaltningerne, de tekniske forvaltninger og skoleforvaltningerne i kommunerne i hele landet.

Dagens Gossip