Ny forskning: Vuggestue giver børn bedre start end dagpleje

Børn, der har gået i vuggestue, får højere karakterer i dansk og matematik ved folkeskolens afgangsprøve og har større sandsynlighed for at begynde på en ungdomsuddannelse efter 9. klasse end børn, der har gået i dagpleje.

Det viser en ny rapport udarbejdet af Institut for Økonomi ved Aarhus Universitet med finansiering fra pædagogernes fagforening, BUPL. Det skriver Information.

»Vi kan se, at der er en klar forskel imellem at være passet i dagpleje og i vuggestue,« siger professor Nabanita Datta Gupta, der er en af forskerne bag rapporten, til avisen.

Børn, der har gået i vuggestue, klarede sig i gennemsnit 0,5 karakterpoint bedre i dansk og 0,3 point bedre i matematik end børn, der har gået i dagpleje.

Og sandsynligheden for at vuggestuebørnene påbegynder en ungdomsuddannelse er ifølge Information 10 procentpoint højere end for dagplejebørnene.

Rapporten bygger på data fra 6.000 børn og er korrigeret for variabler som køn, forældrenes alder, indkomst, uddannelse og beskæftigelsesstatus samt barnets sundhedstilstand ved fødslen.

Ifølge tidligere formand for Børnerådet professor emeritus ved DPU Per Schultz Jørgensen er undersøgelsen udtryk for, at den pædagogiske struktur er stærkere og mere målrettet i daginstitutionerne end i dagplejen. Og så påvirker børnene hinanden, siger han:

»I vuggestuen har børnene hele tiden et konkurrenceelement. Børn er ekstremt sociale, og det at skulle præstere i forhold til de andre er en vigtig drivkraft«.

De positive effekter er ifølge rapporten særligt stærke for drenge og børn af mødre med en lav uddannelse.

»I vuggestuen kommer udsatte børn med i et børnefællesskab og er sammen med uddannede pædagoger. De har mulighed for at få den støtte, der skal til, for at få den bedst mulige udvikling,« siger formanden for BUPL, Henning Pedersen, til Information.

Dagens Gossip