Ny indlæringsmetode i Vejen til drenge med ild i rumpen

Skrevet af Sara Christiansen

09/10/2012

Mest læste i dag


Som de første i landet har Vejen Kommune i Sydjylland indført en helt ny indlæringsmetode gennem højtlæsning for børnene, som de kalder "dialogisk læsning".

Formålet med den nye indlæringmetode er, at skabe en interesse for læringen af ord hos de helt små i 2-5 års alderen, som til hverdag kan have koncentrationsproblemer og "ild i rumpen", og samtidig modne dem til de skal starte i skole.

Bodil Vetter, leder af Vejen Kommunes Dagpleje, er meget positiv overfor den nye metode, som er blevet taget i brug, og udtrykker at hun får mange positive tilbagemeldinger fra forældre, som kan mærke en udvikling i deres barns interesse for at kigge i bøger samt udvikling af ordforråd.

Metoden går ud på, at dagplejeren læser passager fra en bog, og sætter fokus på enkelte ord, som der så snakkes om med barnet for at skabe forståelse for ordet.

Hvis fokusordet f.eks. er en bold, så kan man skabe en kontakt med barnet ved at bede barnet hente en bold, og derved bringe en fysisk aktivitet ind over indlæringen.

Dette gør indlæringen mere spændende for barnet men samtidig lærerigt.

”Og det virker.  De drenge der før havde ild i rumpen sætter sig nu ned og deltager i læsningen” konstaterer Bodil Vetter.

Undervisningsministeriet er meget imponerede over det nye tiltag, og afholder d. 31. oktober  en konference for fagfolk landet over, hvor Bodil Vettel skal holde foredrag, og skal fortælle om sine erfaringer med den nye metode.