Ny medvind til Tesla efter dyster kursuge

En af Teslas biler blev fanget på video - stående stille på en vej syd for Seattle, mens den var omspændt af flammer. Episoden fik voldsom konsekvens for investorernes tillid til den fremadstormende elbilproducents aktie. På tre dage faldt dens aktiekurs med voldsomme ti procent, før den fredag rettede sig op sammen med resten af det amerikanske aktiemarked.

Der var kun tale om én bil og ét brandtilfælde. Det var konsekvensen af en trafikulykke, og ingen mennesker kom til skade i episoden. Var det sket for enhver anden bilproducent, havde investorerne givetvis blot trukket på skuldrene.

Men problemet var, at episoden gav minder om de problemer, en anden elbilproducent, Fisker Automotive, løb ind i forud for virksomhedens konkurs: Nemlig at forbrugerne begyndte at tvivle på sikkerheden ved den nye biltype. Hvor stor konsekvens, den dårlige omtale af Fisker fik, er svær at fastsætte. Men den hjalp nok ikke på salget.

Svulmende markedsværdi

Episoden fortæller dog nok mere om, hvor hypet bilproducenten er, og hvor meget usikkerhed der reelt er om virksomhedens potentiale. For Tesla-aktien er højt værdisat. Aktiekursen er alene i år steget med svimlende 400 procent - hovedsageligt drevet af gode anmeldelser af køretøjerne og det faktum, at det er lykkedes virksomheden af få kvartalsoverskud på driften.

Ifølge CNN har de store institutionelle investorer allerede trukket følehornene til sig. De synes aktien er for dyr i forhold til indtjeningspotentialet. Men Tesla er blevet en amerikansk folkeaktie. De private investorer elsker den, og det har igen og igen skubbet aktien op. Det nu til et niveau, hvor Tesla-aktien er kommet med i det fine selskab i Nasdaq 100-indekset. Og det på trods af, at Tesla altså bare en mindre amerikansk bilproducent, der i år forventer at kunne producere 20.000 biler.

Til sammenligning solgte Ford i USA to millioner køretøjer i 2012. Med årets kursstigninger er Tesla kommet op på en markedsværdi på omtrent 22 milliarder dollar. Ford, der altså producerer 100 gange så mange køretøjer, har en markedsværdi på ca. 67 milliarder dollar. Altså blot tre gange så meget som Tesla.

Tesla er højt værdisat, og det betyder også, at der er plads til, at aktien kan falde, hvilket den da også gjorde i ugens løb. Fredag rettede den sig dog med fire procent. En medvirkende faktor var, at elbilproducenten kunne dæmpe ængstelige investorer ved at sende en meddelelse ud, der fortalte detaljer om ulykken i Seattle.

Et tryk på 25 ton

Heri fortæller Tesla, at bilen, en Model S, kørte henover og ramte et aflangt stykke metal, der var blevet tabt af et andet køretøj, og nærmest blev spiddet på det. Fronten af den bundplade, der skal beskytte batterierne, modtog en kraft, der svarer til 25 ton, hvilket rev et hul med en diameter på under ti centimeter et dens forreste battericelle. Cellen brød efterfølgende i brand, men ilden spredte sig ikke til nogle af de øvrige 15 battericeller.

Bilens elektroniske systemer fortalte øjeblikkelig bilisten, at han skulle holde ind til siden og afbryde kørslen. Det var først herefter, at branden udviklede sig. I Teslas optik er ulykken faktisk en vidnesbyrd på elbilens meget høje sikkerhedsstandard.

»Havde det været en traditionel benzinbil, der havde ramt det samme objekt på hovedvejen, så kunne konsekvenserne havde været meget værre,« skriver Tesla på sin hjemmeside og tilføjer:

»En typisk benzinbil har typisk kun et tynd metalplade til at beskytte bilens underside, hvilket gør den sårbar over for skader på tanken eller benzinslanger, hvilket kan medføre, at benzinen ender i lille sø under bilen, og det får ofte den konsekvens, at bilen brænder helt ned.«

Det var tilsyneladende den besked, investorerne gerne ville høre. En stor del af ugens kurstab blev i hvert fald hentet på ugens sidste handelsdag. Kursraketten Tesla ser ikke ud til at være bremset i denne omgang.

 

Dagens Gossip