Ny pædagoguddannelse gør op med fordommene

Den nye pædagoguddannelsen er fortsat én uddannelse, men den deler sig efter det første studieår, hvor de studerende fra sommeren 2014 skal vælge mellem tre specialiseringer, enten Dagtilbudspædagogik, Skole- og fritidspædagogik eller Social- og specialpædagogik.

Derudover skal flere prøver undervejs i studiet og klare mål for de studerendes kompetencer gøre endegyldigt op med fordommen om, at ”alle kan blive pædagog”.

Med over 2.000 studerende er pædagoguddannelsen UC Syddanmarks største uddannelse.

Ifølge Kim Larsen, Institutchef for pædagoguddannelserne i Aabenraa, Esbjerg og Kolding ved UC Syddanmark, så vil den nye pædagoguddannelse hæve professionens faglighed.

- Jeg ser store muligheder i den nye uddannelse, hvor fagene bliver udskiftet med moduler, der retter sig mod de kompetencer som fremtidens pædagoger får brug for. Udviklingen af indholdet på modulerne vil ske i tæt samarbejde med praksisfeltet, siger Kim Larsen i en pressemeddelelse.

Mulighed for fordybelse

De tre specialiseringer giver, ifølge Kim Larsen, bedre mulighed for fordybelse, og Institutchefen ser frem til at udvikle en helhedsuddannelse med fokus på talentudvikling i alle tre specialiseringer.

- I specialiseringen inden for Skole- og fritidspædagogik, ser vi store muligheder for at styrke og udvikle det sociale rum og elevernes sociale kompetencer i samarbejde med skolens øvrige personale. Indenfor specialiseringen Dagtilbudspædagogik glæder vi os til at udvikle og implementere innovation og inklusion og få et øget samarbejde omkring udviklingen af digitale lærermidler i daginstitutionen. Indenfor specialiseringen Social- og specialpædagogik ser vi især frem til at videreudvikle arbejdet med voksne med fysisk- og psykisk funktionsnedsættelse - et område, som studerende ikke tidligere har været så fokuseret på, siger Kim Larsen.

Tæt samarbejde med andreuddannelser

Den nye pædagoguddannelse leverer svar på tiltale til bl.a. den Rambøll-rapport, der for to år siden kritiserede uddannelsen for at være for teoretisk.

Det laver den nye pædagoguddannelse om på blandt andet med et selvstændigt modul omkring tværprofessionelt arbejde fx mellem pædagoger, lærere, socialrådgivere og sundhedspersonale, noget som Kim Larsen har store forventninger til.

- Lærer-, socialrådgiver-, og øvrige professionsuddannelser skal lære at løse uddannelsesopgaver sammen. Det betyder en helt anden dynamik i undervisningen, når studerende fra forskellige uddannelser sidder sammen, og det giver samtidig kommende pædagoger en bredere og større forståelse for fagsproget og fagligheden i de andre professioner, siger Kim Larsen.

De nuværende førsteårsstuderende på pædagoguddannelse overgår til den nye studieordning.

Dagens Gossip