Ny rap Ford Fiesta nu i Danmark

Fornuft behøver ikke at være synonym med kedelig, så hvis du leder efter ren køreglæde, så er den nye 3-dørs Ford Fiesta ST bilen for dig. Den nye Ford Fiesta ST er et lysende eksempel på, at sportslig køredynamik og racerpræstationer udmærket kan gå hånd i hånd med fornuftig brændstoføkonomi og lavt CO2-udslip.

Selvom den nye Fiesta ST er den hurtigste serieproducerede, lille hot-hatch fra Ford nogensinde, præsterer den alligevel knap 17 km/l ved almindelig blandet kørsel og udleder beskedne 138 gram CO2 pr. kørt kilometer. Det er tal, der er cirka 20 procent bedre end forgængeren.

Og når der er dømt sport, går det hurtigt. ST’en rammer 100 km/t på mindre end syv sekunder og nålen begynder først at tøve omkring 220 km/t. Også her er der tale om markant bedre præstationer end forgængeren.

Hemmeligheden bag tallene er en 1,6 liters turboladet EcoBoost-motor med direkte højtryksindsprøjtning. Den yder 182 hk og har et maks moment på 240 Nm, hvilket indebærer at den kompakte Fiesta ST har et yderst potent forhold mellem kraft og vægt.

Lille bil - stort udstyr

Fords Team RS, som står bag udviklingen af den nye ST, er gået længere end blot den obligatoriske opstramning af affjedring, styrtøj og bremser. ST’en har også fået features, man normalt kun finder på større biler i GTI-klassen.

Det gælder for eksempel et tre-trins elektronisk stabilitets-system med mulighed for at køre direkte og råt henholdsvis at lade elektronikken justere bilens stabilitet helt eller delvist. ST’en er desuden udstyret med seks-trins gearkasse, skivebremser på alle fire hjul og Torque Vectoring Control, som er et dynamisk system, der fordeler kraften på de trækkende forhjul efter kørselsmønster, vejgreb og –forhold.

Tyngdepunktet er blevet sænket med 15 millimeter og styretøjet er blevet optimeret med henblik på en kortere og mere direkte styring.

Læs flere nyheder om biler her

Den nye ST har en markant trapez-grill, indrammet af LED-forlygter og et ST-kit, der får den til at svulme lidt mere end en almindelig Fiesta. Desuden er farvepaletten blevet udvidet med to specielle ST-farver; Molten Orange og Performance Blue.

I ST-kabinen er der kælet for detaljerne med pedaler og gearknop i letmetal, Recaro sportssæder og det håndfrie kommunikationssystem SYNC med Automatisk Nødopkald og MyKey. Samtidig har Fords ingeniører integreret en særlig lydforstærker, som transmitterer den sportslige motorlyd til kabinen.

Den nye Fiesta ST har været igennem et omfattende test-program inden egentlig produktion. Prototyperne har tilbagelagt mere end 850.000 kilometer under alle slags forhold og hastigheder for at sikre, at styretøj, affjedring, motor, chassis og gearkasse kan holde til den form for frisk kørsel, den nye Fiesta ST indbyder til.

Dagens Gossip