Nye bycykler til det offentlige transportsystem

»Der er alt for meget trængsel i det københavnske område, og hvis vi skal lette den, så skal vi gøre det nemmere at tage tog, bus, metro, og der kræver det nogen gange, at man kan benytte sig af en cykel, til at komme helt frem,« siger transportminister Pia Olsen Dyhr (SF).

DSB og henholdsvis Københavns og Frederiksbergs Kommune er gået sammen med blandt andre Falck om tiltaget, der skal gøre det nemt for navnlig pendlere at komme rundt i hovedstaden. Københavns Kommune oplyser, at hele 52 procent af alle københavnere cykler til arbejde eller studie hver dag. Og de mange cyklister får altså fredag følgeskab af 15 nye bycykler, der er de første af yderligere 1.245 cykler, der frem mod foråret vil dukke op på 65 stationer i hovedstadsområdet.

»Alle danskere har forhåbentlig sin egen cykel. Men det gør det for eksempel lettere at komme med S-toget, hvis vi ikke alle sammen skal have vores cykler med. Så jeg håber virkelig, at danskerne tager, de her nye bycykler til sig,« siger Pia Olsen Dyhr.

I Cyklistforbundet hilser man det nye tiltag med bycykler som en del af den offentlige transport velkomment, og kommunikationschef Frits Bredal er da heller ikke i tvivl om, at bycyklerne vil få succes som pendlertransportmiddel, sådan som de allerede har fået i andre lande.

»Danmark var nogen af de første til at indføre et bycykelsystem, men vi har været nogen af de sidste til at modernisere det. Man ser allerede tilsvarende systemer i en lang række andre byer, blandt andet New York og Barcelona,« siger han.

De nye bycykler adskiller sig fra de gamle ved at være udstyret med blandt andet en el-motor og en tablet-ligende skærm, der blandt andet kan hjælpe cyklisterne med at navigere rundt i København.

Dagens Gossip

Dagens TV