Nye lærere giver stærkere læsere

Lærere, som har været uddannet i to til fem år, er bedre til at gøre deres elever til stærke læsere end lærere med over fem års erfaring. Det viser en ny stor undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA), skriver Politiken.

Årsagen skyldes, at nye lærere har den mest opdaterede viden om, hvordan man lærer børn at læse, fortæller Katja Munch Thorsen, der er konstitueret direktør for EVA.

- At tro, at undervisningen altid bliver god, hvis læreren har en masse erfaring, passer ikke. Det er ikke nok, siger hun til Politiken.

Undersøgelsen, der offentliggøres tirsdag, bygger på læseresultater fra 18.892 elever, der har aflagt prøve i de nationale læsetest i en periode over to år, mens de gik i 4. til 6. klasse.

Målt på læsefærdigheder har elever, der har haft en nyuddannet lærer, flyttet sig næsten en måned mere end elever, der har haft en lærer med 6 til 30 års erfaring.

Og de nyuddannede rykker eleverne hele to måneder mere end lærere med over 30 års erfaring.

Til gengæld viser undersøgelsen også, at de rutinerede lærere kan styrke elevernes læseevne på niveau med deres nyuddannede kolleger. Nemlig hvis de har en diplomuddannelse inden for læsning.

Resultaterne overrasker nogle af landets førende forskere på området. Blandt andet Peter Allerup, der er professor ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet.

- En forskel på knap en måned til to er ret godt klaret. Det er meget, og det er meget bemærkelsesværdigt. Det er en glædelig nyhed, fordi det illustrerer, at det er det faglige indhold, der har betydning for elevernes læseevne, siger han til Politiken.

Undervisningsminister Christine Antorini (S) erkender behovet for mere efteruddannelse til lærerne.

- Derfor afsætter vi med den nye folkeskolereform en milliard kroner til at efteruddanne lærerne, så vores lærere kan få løftet deres kompetencer, skriver ministeren i en mail til Politiken.

/ritzau/

Dagens Gossip

Dagens TV