Nye principper skal holde lobbyister i kortere snor

»Vi har to formål. Det ene er at synliggøre, hvad lobbyarbejde er. Det andet er at få nogle lidt skarpere principper for god lobbyisme,« siger Henriette Søltoft til Altinget.dk.

Hun er branchedirektør i DIs branchefællesskab, som sammen med Public Relations Branchen under Dansk Erhverv er afsender af principperne.

De nye principper kommer i kølvandet på en række skandalesager, hvor lobbybranchen er blevet mødt med kritik. Det forklarer Morten Grøn, formand for Public Relations Branchen og partner i bureauet Kreab Gavin Anderson. Han mener, at et nyt sæt principper er nødvendigt.

»Lobbyisme er en fuldstændig naturlig del af samfundet, og vi vil gerne afmystificere det,« siger han til Altinget.dk.

Socialdemokraternes erhvervsordfører, Benny Engelbrecht (S), der i lang tid har arbejdet for at få indført et lobbyregister, mener, at Dansk Industri og Dansk Erhverv springer over et meget lavt gærde med denne løsning.

»Selve principperne er der ikke noget nyt i. Det er en fordanskning af internationale principper. Når det er sagt, så mangler der dels et overblik over, hvem der har tilsluttet sig de her principper. Derudover mangler der nogen sanktionsmuligheder. Det er der ikke med det, der er lagt frem her. Det er problematisk,« siger Benny Engelbrecht til Berlingske Nyhedsbureau.

Han vil nu mødes med Dansk Industri og Dansk Erhverv og tale om, hvad man kan gøre ud over det, de allerede har lagt frem.

»Det nytter ikke noget at have regler, der ikke kan efterprøves og sanktioneres. Nu skal der være en diskussion af, hvad vi kan gøre mere,« siger han.

De fem principper handler blandt andet om, at der skal være åbenhed og troværdighed om lobbyismen. Det understreges desuden, at en god lobbyist altid fortæller, hvilke interesser vedkommende repræsenterer. Og hvilken dagsorden de interesser står for.

Dagens Gossip

Dagens TV