Nye regler: Nu bliver "Nej tak til reklamer" mere effektiv

Skrevet af Ann Katrine Warren

01/10/2013

Dagens topnyheder

Hvis du har mærkaterne "Reklamer - Nej Tak" eller "Reklamer og gratis aviser Nej Tak" siddende på postkassen, så har du måske irriteret dig over, at nogle reklamer alligvel bliver afleveret til dig.

Men fra nytår er det slut.

Herefter bliver reklamer med adresse men uden navn nemlig en del af Nej Tak-ordningen. Det oplyser Forbrugerombudsmanden.

De nye regler er lavet i samarbejde med Forbrugerrådet, forhandlere, distributører og annoncører. Hvor reglerne ikke overholdes vil det være en overtrædelse af markedsføringsloven.

- Der er i dag nogle typer reklamer, som ”nej tak”-ordningerne ikke beskytter mod.  Jeg er meget tilfreds med, at vi sammen har fundet en løsning, så ordningerne fra 1. januar 2014 også beskytter mod omdeling af reklamer med en adresse på, siger Forbrugerombudsmand Henrik Øe i en pressemeddelelse.

De ændrede regler udspringer af en dom fra april, hvor Højesteret afgjorde, at Post Danmarks omslag "Med Rundt", hvor der kun er påført adresse men intet navn, ikke kan betegnes som forsendelser til en bestemt person.

Den 1. januar 2014 træder de nye regler i kræft. Ordningen administreres af Post Danmark, og mærkaterne opdateret hvert andet år. Omkring nyt år vil tilmeldte derfor modtage det nye mærkat, som gælder i 2014 og 2015.