Nye regler skal redde piloter fra udmattelse

Strammere regler for natteflyvning til piloter, længere hviletider og bedre sovefaciliteter i flyvemaskinerne for flypersonalet.

Det står nu til at blive til lov, efter at et forslag, der skulle trække reglerne tilbage, blev stemt ned i EU-Parlamentet.

De nye regler, der skal indføres af EU-Kommissionen, skal modvirke udmattelse blandt flypersonale.

- Jeg er glad for dette resultat, der åbner døren for strengere EU-regler for udmattelse blandt piloter.

- Det vil medføre bedre beskyttelse af passagererne og sikrere arbejdsforhold for personalet. Det er en sejr for sund fornuft, siger transportkommissær Siim Kallas.

Med de nye stramninger må piloter kun flyve 11 timer om natten mod tidligere 11 timer og 45 minutter. Samtidig vil flere flyvninger blive klassificeret som natteflyvninger.

Reglerne for hviletider udvides på både uge- og månedsbasis, mens standby-tiderne, hvor personalet skal stå til rådighed, får sænket loftet.

Samtidig bliver det et krav, at kabinepersonalet kan ligge ned og hvile sig på lange flyvninger.

Forslaget har skabt splid i Europaparlamentet, da flere af parlamentarikerne ikke mener, at forslaget gik hårdt nok til værks.

Både parlamentarikere og pilotforeninger har agiteret for, at forslaget skulle afvises i håbet om, at kommissionen ville komme med et mere omfattende forslag.

Europaparlamentariker Anne E. Jensen (V) havde også gerne set et hårdere udspil fra kommissionen, men hun påpeger dog, at forslaget stadig er en forbedring.

- Piloterne ville gerne have yderligere stramninger, men jeg mener ikke, at man skal lade det bedste være det godes fjende. Hvis vi stemmer imod disse regler, vil vi køre videre på de gamle, ringere regler, siger hun.

De nye regler er en udvidelse af et eksisterende regelsæt, hvor EU-Kommissionens forslag til nye regler bliver gældende, medmindre EU-Parlamentet beslutter at afvise det uden muligheder for justeringer.

/ritzau/

Dagens Gossip