Nye tal: Betaling på nettet skræmte halvdelen af brugerne væk

Det er Mediawatch, der har undersøgt hvad indførelsen af den såkaldte betalingsmur på nettet kostede Midtjyske Medier.

Midtjyske Medier driver aviserne Aarhus Stiftstidene, Dagbladet Holstebro-Struer, Amtsavisen i Randers, Lemvig Folkeblad, Ringkøbing-Skjern Dagblad og Viborg Stifts Folkeblad.

Her indførte man den 7. november 2012 en betalingsmur, så brugerne fra den dato skulle være abonnenter for at læse de lokale nyheder.

I gennemsnit har det kostet omkring halvdelen af brugerme, viser de nye tal fra Danske Medier, som Mediawatch har kigget igennem.

Værst er det gået Lemvig Folkeblad, hvor 56 procent af brugerne forsvandt, mens Ringkøbing-Skjern Dagblad slap med et tan på 30 procent.

Det reelle fald er dog formentlig endnu større, da det først var en uge inde i november betalingsgitteret blev sænket, og derfor var der normal trafik i den periode.

Derudover kan nyhedens interesse for betalingsinitiativet have skabt en større trafik i de første dage. Det ved vi nærmere, når tallene for december bliver offentliggjort i starten af februar.

Dertil kommer en introduktionsrabat, hvor brugerne betalte 49 kroner den første måned - mod en normal pris på 99 kroner/måned.

Samtidig med et stort fald i antallet af brugere, er antallet ad sidevisninger naturligvis også faldet. Dermed har aviserne mistet en del indtægter på den konto, da færre visninger er lig med færre reklamekroner.

Midtjyske Medier har ikke oplyst, om betalingsmuren samlet har været en god forretning.

I løbet af 2013 ventes en række andre aviser landet over, at indføre betaling for nyheder på nettet, men det sker i forskellige former.

Hvordan har du det med at betale for nyheder på nettet? Deltag i debatten her på dagens.dk:

Dagens Gossip