Nyheder på tv i dyb krise: Seerne svigter

Nyhedsudsendelserne i den bedste sendetid oplever massiv seerflugt i disse år.

Siden 2003 har næsten 200.000 færre lagt vejen forbi DR's TV-avisen klokken 21, hvor blot 627.000 i gennemsnit så med i 2013, skriver Politiken.

Og endnu værre ser det ud for konkurrenten TV 2, hvor Nyhederne klokken 19 er blevet knap 300.000 seere fattigere i samme periode.

Med 564.000 seere er stationens nyhedsflagskib reelt blevet halveret på 20 år, viser tal fra DR Medieforskning.

- For at ramme de samme seere som i 1994 skal jeg bruge nyhedsudsendelserne klokken 6, 7, 8, 9, 10, 12, 16, 19, 22 samt en 24-timers nyhedskanal med News, siger Michael Dyrby, nyhedschef på TV 2, til Politiken.

- Vi skal bruge mange flere midler på at nå ud til folk end før, konstaterer han.

Han sammenligner de nye tilstande med Gucci og H&M, fordi TV 2 i dag er tvunget til at have sit nyhedsudbud på hvert et gadehjørne - som H&M. Tidligere var nyhederne en attråværdig mærkevare - som Gucci.

- Men folk spiser ikke længere aftensmad klokken 18 og sidder klar ved husalteret klokken 19. Deres vaner har ændret sig, siger Michael Dyrby.

Medieforsker Stig Hjarvard fra Københavns Universitet mener, at det traditionelle koncept med nyheder i den bedste sendetid synger på sidste vers.

- Nyheder i primetime har højst en fremtid på nogle år endnu, mens vi overgår til on demand, hvor folk selv bestemmer, hvad de vil se hvornår, siger han til Politiken.

DR's nyhedschef, Ulrik Haagerup, er enig og siger, at de store nyhedsmastodonter er i gang med at omstille sig til seernes ændrede vaner.

/ritzau/

Dagens Gossip