Nyt eventyr: Legoland satser på familier fra Østeuropa

I løbet af fem til syv år vil polske og russiske børnefamilier skæppe godt i kassen hos Legoland. Det vurderer direktør Henrik Höhrmann, der har udnævnt Østeuropa som det sted, der rummer de største vækstmuligheder for forlystelsesparken:

»Specielt Polen og Rusland bliver vigtige. Der er nu en så stor middelklasse, der har råd til at tage på skiferier og som snart selv får børn. Dem tror vi på, at vi kan lokke over til os,« siger han til Berlingske Business.

I dag er det primært svenskere, nordmænd, tyskere og hollændere, der besøger Legoland. Men østeuropæerne har også fået øjnene op for parken, og målet er ifølge direktøren at få gjort Polen til et nærmarked på linje med de andre nordiske lande. Antallet af russere, der ventes at besøge forlystelsesparken de kommende år, er måske ikke helt lige så højt. Til gengæld er de mere købestærke.

Henrik Hörhmann spår, at polakker og russere vil øge omsætningen, der sidste år var 570 mio. kroner med 15 procent, inden for de næste fem - syv år. En af måderne at lokke østeuropæerne til er ved at skabe overnatningsmuligheder, så det bliver en hel ferie at besøge Legoland - en satsning, de allerede investerede i sidste år, da legelandet købte en nærliggende campingplads og et vandrehjem.

Vanskeligt med regn

Og det giver angiveligt god mening at satse på de udenlandske turister. For de kommer uanset sol eller regn, hvor danske besøgende bliver hjemme, hvis vejret er gråt som i sommeren sidste år.

Den triste 2012-sommer gav Legoland et dyk i antallet af besøgende til i alt 1,7 mio. gæster, og legelandets bundlinje landede på 100 mio. kroner, stort set uændret i forhold til året før. Samtidig faldt driftsresultatet faldt en smule til 131 mio. kroner, og overskudsgraden faldt ligeledes fra 23,7 procent i 2011 til 23,1 procent i 2012. Det på trods af, at virksomheden ifølge Henrik Höhrmann formåede at øge omsætningen pr. besøgende.

»Det har været en meget vanskelig sæson med dårligt vejr fra start til slut. Men med en nyhed som Polarlandet, så vi kom fornuftigt ud alligevel,« siger han.Konkurrence fra udlandet

De største forhindringer for de kommende års vækst ser Henrik Höhrmann i de store lønudgifter, som Legoland har til sine talrige medarbejdere. For Legoland betaler op til tre gange så meget for en ufaglært medarbejder som de konkurrenterne i andre europæiske lande. Og legelandets medarbejderstab kan ikke erstattes af billigere arbejdskraft fra andre lande, understreger direktøren.

»Vi har generelt et højt omkostningsniveau i dansk turistbranche. Det er dyrere at drive forretning her end i landene omkring os, og det må vi forholde os til, og nogle gange være fleksibel på prisen. Andre gange skal vi være skarpere på produktudvikling: Både på destinationsudvikling, hvor det er oplevelserne, der skaber destinationen, og vi skal fokus på hvem det er, man henvender sig til,« lyder hans vurdering.

I regnskabet for 2012 ses det, at ledelsen venter »et tilfredsstillende resultat« for 2013. En forsigtig formulering, der ikke bliver uddybet på grund af en potentielt forestående børsnotering, som topchefen fra moderselskabet Merlin Entertainments for nylig varslede.

Lego-pengetanken Kirkbi ejer 36 procent af aktierne i virksomheden, mens resten af aktierne er fordelt på de to kapitalfonde CVC Capital Partners og Blackstone.

 

 

 

Dagens Gossip