Nyt superfjernsyn får først gennembrud i 2016

Skrevet af admin

07/01/2015

Dagens topnyheder

De nye superfjernsyn UHD kan allerede købes i alle de store tv-kæder. Problemet er bare, at ingen tv-kanaler sender indhold i tilstrækkelig kvalitet til, at man kan udnytte tv-apparaternes ekstremt høje opløsning.

Og blandt branchefolk venter man først, at det store ryk vil ske om godt halvandet år.

- Det bliver OL i 2016, som kommer til at kickstarte UHD. Det er den slags events, der skal til for at få det i gang, siger Thomas Helbo, der er administrerende direktør for en af landets største tv-distributører, Stofa.

- Vi så det samme med VM i fodbold i 2006, hvor HD for alvor blev stort, siger Thomas Helbo.

Hans kollega Jørgen Stensgaard, der er direktør hos en anden af de store tv-distributører Waoo, peger også på, at indholdet i øjeblikket mangler.

- Vi har undersøgt, hvad der er af dansk indhold, men der er stort set intet, siger Jørgen Stensgaard, der peger på Netflix som den eneste, der i øjeblikket arbejder på indhold i den nye høje opløsning.

Hos producenter af tv-apparaterne har man været leveringsdygtige i de nye fjernsyn de seneste par år, men tv-stationerne holder tilsyneladende igen med at begynde at optage i det nye format, og det vækker en vis utilfredshed.

- Det er beklageligt, at tv-stationerne ikke vil investere det nødvendige i nyt udstyr for at sikre forbrugerne den bedst mulige oplevelse, siger Henrik Kyhl, der er salgsdirektør hos TP Vision, der producerer Philips-tv.

Henrik Kyhl peger dog samtidigt på, at de nye UHD-tv er i stand til at opskalere almindeligt HD, hvilket betyder, at billedet vil være bedre - også selvom der ikke leveres tv-signaler i den høje opløsning.

Hos konkurrenten Samsung forventer man også, at vi skal frem til OL i 2016, før det nye format får sit helt store gennembrud.

- Men der er allerede gang i en bevægelse nu. Netflix laver indhold og der er også nye streamingtjenester på vej med sportsindhold, som vil skabe en efterspørgsel på formatet, siger direktøren for Samsung i Danmark, Claus Holm.

Sidste år blev der solgt godt en halv million fladskærms-tv i Danmark. Godt 10 procent var UHD, der også er kendt under navnet 4K. I branchen forventer man, at salget af UHD vil stige væsentligt allerede i år.

/ritzau/