Nyttig viden: Hvorfor holder vi påske?

Skrevet af Holger Madsen

28/03/2013

Dagens topnyheder

Vi kan starte med at påske kommer fra det hebraiske sprog, og det betyder i virkeligheden "at gå forbi". 

Historien er nemlig ganske kort den, at jøderne omkring 1.300 før Kristi fødsel slagtede og spiste lam, men blodet smurte man på dørkarmene, og det fik Dødens Engel til at undgå disse huse. Deraf kommr navnet.

Så påsken er den største jødiske fest, men samtidig også den ældste af de kristne højtider.

I dagene mindes vi Jesu korsfæstelse, hans død og begravelse og genopstandelsen fra de døde.

Årsagen til at påsken ligger som den gør, er at man helt tilbage omkring år 325 havde visse uenigheder om placeringen, og her besluttede man at Jesus døde om fredagen og genopstod søndag.

Endnu ikke ven med Dagens.dk på facebook? Klik her og bliv det nu!

Et kig på de enkelte dage:

Palmesøndag: Påsken indledes med palmesøndag, og dagen har fået sit navn fordi det var den dag Jesus red ind i Jerusalem, og her lagde folk palmegrene foran ham.

Skærtorsdag: Det var denne dag Jesus vaskede disciplenes fødder - skær betyder ren. Men det var også Skærtorsdag at Judas forrådte ham, og det var her de fik den sidste nadver.

Langfredag: Den kan de fleste nok huske, for det var denne dag Jesus blev korsfæstet.

Påskelørdag: Dagen er ikke en helligdag.

Påskedag (søndag): Her fejrer vi at Jesus genopstod efter korsfæstelsen Langfredag - nøjagtig som det blev skrevet i det gamle testamente.

2. Påskedag (mandag): Det var den dag hvor to af Jesu disciple møder den genopstandne på vejen til Emmaus.