Økonom: Brøndby fjerner usikkerhed med ny hovedsponsor

Den nye hovedsponsor i Brøndby har været ventet af klubben, og derfor kommer den indgåede aftale ikke som en markant overraskelse.

Sådan lyder det fra fodboldøkonom Jesper Jørgensen, Deloitte, efter at superligaklubben i en fondsbørsmeddelelse skriver, at der er indgået en etårig aftale med en ny hovedsponsor.

Derudover ventes aftalen at indbringe "et væsentligt millionbeløb til Brøndby IF i aftaleperioden", der ud over det ene år har en option på yderligere to år, som den nye hovedsponsor kan udnytte inden udgangen af 2014.

- Nu kender vi ikke det præcise beløb for, hvad aftalen kommer til at indbringe. Men hvis vi siger, at det flugter med de forventninger, Brøndby selv har budgetteret med, så lever klubben først og fremmest op til sine egne forventninger, siger Jesper Jørgensen.

Økonomen henviser til, at Brøndby i sit seneste årsregnskab havde en forventning om at lave en hovedsponsoraftale i løbet af 2014.

Derfor har der ifølge Jesper Jørgensen heller ikke været behov for at ændre på forventningen for 2014, hvor Brøndby venter et underskud i niveauet 160 til 170 millioner kroner.

- Hvis klubben ikke havde fundet en ny hovedsponsor, ville det efterlade nogle spørgsmålstegn i forhold til Brøndby, og hvorfor de ikke havde evnet det, siger Jesper Jørgensen.

- På den måde har man fjernet et usikkerhedsmoment både i forhold til det ledelsesmæssige og det økonomiske, fortsætter han.

Ifølge Jesper Jørgensen kunne Brøndby "sagtens" have spillet den næste sæson af Superligaen uden en hovedsponsor.

- Det havde selvfølgelig begrænset klubben i dens muligheder, men ellers ville det ikke have den store betydning, siger økonomen.

På et pressemøde mandag eftermiddag vil den nye hovedsponsor blive præsenteret på Brøndby Stadion.

/ritzau/

Dagens Gossip