Østdanskere kan få ens togpriser

Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) har bedt Trafikstyrelsen se nærmere på, om man kan harmonisere priser for tog, bus og metro i hele Østdanmark. Det kan man godt, konkluderer styrelsen nu i en rapport.

Dermed vil man kunne løse problemet, som kun bliver større til juli, når Rejsekortet erstatter klippekortene i København. Der går dog nogle år, før en løsning kan være på plads, skriver avisen.

Det er dog ikke Rejsekortets skyld. Danmark er et virvar af forskellige trafikselskaber med forskellige områder med forskellige priser. DSB har desuden sit eget takstsystem, og senest har også Rejsekortet fået sin egen prissætning.

Rejsekortet har med andre ord gjort det tydeligt, at der må gøres noget ved de ulogiske priser i den kollektive trafik, og nu kræver Venstre handling.

»Det her er jo helt galt. Det har aldrig været meningen med Rejsekortet, at det skulle være dyrere at rejse. Meningen var, at det skulle være nemmere,« siger Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorenzen (V).

Nu vil transportministeren imødekomme hans forslag om at rykke et møde på området fra august til slutningen af denne måned.

Kritikken har været fremført tidligere, og i sidste uge sagde Forbrugerrådet i Berlingske, at trafikselskaberne skal have rettet op på prisproblemerne.

Nu er Trafikstyrelsen kommet med et løsningsforslag, som angiver tre metoder til at udviske takstforskellene i Østdanmark.

»Det vil selvfølgelig blive lidt dyrere for nogle og lidt billigere for andre. Men det er helt klart muligt,« siger Jan Albrecht, kontorchef for kollektiv trafik i Trafikstyrelsen, som mener, det er realistisk at forestille sig lignende systemer på den anden side af Storebælt.

Hverken Henrik Dam Kristensen eller Kristian Pihl Lorenzen vil forholde sig mere konkret til forslaget, end at det er glædeligt, at problemet kan løses, og at det skal ske hurtigt. De påpeger begge, at det er trafikselskaberne, der skal stå for løsningen.

DSB ønsker ikke at kommentere sagen, men hos Movia, som står for bustrafikken i Østdanmark, mener administrerende direktør Dorthe Nøhr Pedersen også, der er behov for et mere gennemsigtigt takstsystem. Hun understreger, at en harmonisering af priserne ikke er en let manøvre, da der skal tages hensyn til både kommuner, DSB og kunderne.

»Der er ikke rigtig nogen modeller, der tager højde for, at også DSBs takstsystem skal integreres,« siger hun.

Hun efterlyser flere undersøgelser af konsekvenserne og mener, det kan blive nødvendigt med en overgangsfase.

»Det er måske meget rimeligt at forvente, at det i hvert fald tager et par år, før vi har noget, der er nemmere for de rejsende at forstå,« siger Dorthe Nøhr Pedersen.

Dagens Gossip