Offentlige ledere kan ikke håndtere psykisk arbejdsmiljø

Skrevet af admin

20/01/2016

Dagens topnyheder

Ledere i det offentlige føler sig ikke ordentlig i stand til at håndtere stress og dårlig trivsel blandt medarbejdere.

Det viser en ny undersøgelse fra Akademikernes Centralorganisation (AC) blandt 2151 medlemmer, der har ledelsesstillinger i den offentlige sektor.

Det skriver Ugebrevet A4.

Det er langt under halvdelen af lederne - 44 procent - der mener, at de i høj eller meget grad er fagligt godt klædt på til at sikre et godt psykisk arbejdsmiljø blandt deres medarbejdere.

45 procent mener, at de i nogen grad har styr på det, mens de resterende 11 procent oplever, at de i lav eller meget lav grad er rustet til opgaven.

Og det er en konsekvens af den måde, der rekrutteres til offentlige lederstillinger, mener Lotte Bøgh Andersen, professor og forsker i offentlig ledelse og offentlige medarbejdere på Aarhus Universitet og KORA.

- De, der bliver ledere i dag, er i høj grad folk med fagprofessionel baggrund. Det vil sige, at de bliver ledere i kraft af deres første uddannelse, hvor de ikke får nogen ledelsesmæssige værktøjer. Nogle tager så diplom- eller masteruddannelse i ledelse.

- Men ikke alle, og det er noget, man skal blive bedre til. For som leder skal man kunne begge ting - være dygtig fagprofessionel, men også have generelle lederegenskaber, siger hun til Ugebrevet A4.

Ifølge undersøgelsen er det ikke fordi, lederne ikke prioriterer opgaven. 95 procent af de adspurgte ledere giver udtryk for, at det i høj eller meget høj grad er en vigtig del af deres ledelsesopgave at sikre et godt psykisk arbejdsmiljø.

Derfor er der brug for massiv oprustning af lederuddannelsen, mener stressekspert Thomas Milsted.

- For det første har vi offentlige ledere, som ikke burde være det. Og for det andet har vi en stor gruppe af ledere, som ikke har mulighed for at udøve ordentlig ledelse, fordi de hele tiden bliver målt på resultater og ikke på deres evne til at skabt trivsel, siger han til ugebrevet.

Lars Qvistgaard, formand for AC, er enig i, at tallene er dybt betænkelige.

- Laget af mellemledere er lige så presset som medarbejderne, og det er tankevækkende. Medarbejderne har jo en forventning om, at lederne skal kunne bistå dem i forhold til de udfordringer, der er med prioriteringer, siger han til Ugebrevet A4.

/ritzau/