Oh Land føler sig på lige fod med dronningen

De kommer fra to vidt forskellige verdener. Den ene er Danmarks regent, den anden er landets ukronede popdronning.

Men når det gælder kreativiteten, forsvinder titlerne. Sådan beskriver sangerinden Oh Land sit arbejde med dronning Margrethe under tilblivelsen af Tivolis kommende balletforestilling Askepot.

Mens dronningen har tegnet scenografien, har sangerinden med det borgerlige navn Nanna Øland Fabricius stået for musikken. Og samarbejdet om at finde det helt rigtige udtryk til forestillingen gjorde hurtigt, at Oh Land så hende mere som en kollega end som Danmarks royale overhoved.

- Lige så snart vi satte os ned med koreografen og havde kreative samtaler, følte jeg, at vi var ligeværdige. Det tror jeg også, at hun ønskede. Så handlede det på ingen måde om, hvem der var popsanger, og hvem der var dronning, fortæller hun.

Alligevel var det ikke alle forskelle, der var komplet udviskede. Det var nemlig tydeligt, at regenten havde et helt afslappet forhold til en bestemt scene i Askepot, fordi hun selv havde prøvet handlingen i det virkelige liv, forklarer Oh Land.

- Det var især sjovt at diskutere, hvordan balscenen skulle foregå. Dronningen talte om kavalerer, som om det var det mest naturlige i verden, og jeg talte om prinser uden at tænke over, at hendes to sønner faktisk er prinser. Det var lidt syret, for alt det her er jo stadig bare et eventyr for mig, siger hun.

Det er 35 minutters ny musik, svarende til et helt album, Oh Land har skrevet, indspillet og produceret helt på egen hånd - med hjælp fra et par gæstemusikere. Og faktisk er det en gammel drøm, der endelig er gået i opfyldelse for sangerinden.

- Jeg har altid ønsket mig det her. Det er en drømmeopgave at kunne fordybe mig i musik, der ikke behøver at være et treminutters popnummer til radioen, selv om jeg også elsker at lave det, smiler Oh Land.

Askepot har premiere på Pantomimeteatret i Tivoli den 25. juni 2016.

/ritzau/FOKUS

Dagens Gossip

Dagens TV