Oliemilliarderne i Togfonden skrumper

Skrevet af admin

11/12/2014

Dagens topnyheder

Regeringen kommer til at lede efter alternativ finansiering til sin storstilede togfond, hvis ikke olieprisen stiger dramatisk over de kommende år.

I den økonomiske redegørelse, som landets ledere torsdag har fremlagt, venter man en oliepris på 88 dollar per tønde i december 2015 og 97,2 et år senere.

Det er langt under den oliepris, som man budgetterede med, da man besluttede at bruge provenuet fra en øget beskatning af olien fra den danske del af Nordsøen til en omfattende elektrificering af jernbanen.

På baggrund af tal fra Skatteministeriet skrev Jyllands-Posten sidste år, at regeringen har regnet med en gennemsnitlig oliepris på 134 dollar per tønde for årene 2015 til 2020.

Og det prisniveau mener olieanalytiker Thina Margrethe Saltvedt fra Nordea er på grænsen til det urealistiske.

- Jeg har meget svært ved at se prisen stige til 130 dollar per tønde selv på mellemlang sigt, siger hun til Ritzau.

Hun mener også, at regeringens kortsigtede skøn for olieprisen ved udgangen af henholdsvis 2015 og 2016 er meget optimistiske.

- Der bliver produceret rigtig meget olie, og OPEC (sammenslutningen af de olieproducerende lande, red.) har valgt ikke at sænke produktionen, så jeg kan ikke se prisen stige ret meget fra det nuværende niveau, vurderer analytikeren.

Aktuelt ligger olieprisen under 65 dollar per tønde, og Nordea opererer med en prognose om en oliepris på 73 dollar per tønde i 2015.

- Den virker optimistisk, og vi kommer formentlig til at sænke den, konstaterer Thina Margrethe Saltvedt.

Ifølge regeringens beregninger skal den nye oliebeskatning indbringe 27,5 milliarder kroner til jernbanestrategien, men med den nye prognose står tallet til at blive mindre, påpeger tænketanken Kraka.

- Hvis man gentager regeringens regnestykke i dag med de samme forudsætninger og tager udgangspunkt i, hvad regeringen forventer, at olieprisen vil være de kommende år, så mangler der 8,5 milliarder, konstaterer vicedirektør Jens Hauch og tilføjer:

- Tager man udgangspunkt i den aktuelle pris, ryger man endnu længere ned.

Hos regeringspartiet Socialdemokraterne garanterer man dog, at Togfonden vil blive realiseret, også selvom udbyttet fra olien bliver mindre end forventet.

- Hvis der ikke kommer det fulde beløb ind, så har vi en politisk forpligtigelse til at finde de penge et andet sted i vores infrastrukturinvesteringer, for vi vil gennemføre den her meget vigtige investering, siger finansordfører Jesper Petersen til Ritzau.

/ritzau/