Ombudsmand: Facebook må ikke bruge dine billeder til fup-annoncer

Skrevet af Lotte Sørensen

10/09/2013

Dagens topnyheder

Skuespiller Lene Maria Christensen, sexolog Joan Ørting, Caroline Wozniacki og sågar en kvinde, der havde været død i tre år, har alle fået misbrugt deres billeder i reklamer for slankekurer på Facebook. Men det er ikke orden, mener Forbrugerombudsmanden.

Når man opretter en profil på Facebook, giver man lov til, at Facebook bruger ens personlige oplysninger eller endda giver det videre til andre. Men det er for svært at gennemskue konsekvenserne, skriver Forbrugerrådets magasin Tænk.

Læs også: Tabte sig 15 kilo med pulver: Joan Ørting udnyttet i slankereklame

- Vi mener ikke, at det er tilladt, at folks navne eller billeder indgår i reklamer på Facebook. Det generelle samtykke man gav, da man oprettede sin Facebook-profil, kan ikke bruges til så vidtgående brug af folks private billeder, siger Anette Høyrup, jurist i Forbrugerrådet.

I en af de kontroversielle reklamer stod der, at Joan Orting havde tabt 15 kilo ved hjælp af et slankepulver.

- Det er så klamt og virkelig væmmeligt at blive brugt i en reklame til noget slankepulver. Om jeg gad at sidde og smile og sige, at jeg har tabt mig. Jeg synes jo, alle kroppe er smukke. Det går fuldstændig forbi alle mine ideologier at medvirke i sådan noget, sagde hun dengang til Dagens.dk.

Læs også: Død kvinde misbrugt i Facebook-reklame

I et andet tilfælde faldt Simon Jørgensen over en reklame med et billede af hans kollega, der havde været død i tre år.

Forbrugerombudsmanden har sendt en lignende sag til Datatilsynet, som skal afgøre, om Facebook overtræder persondataloven.

Følg Dagens.dk på Facebook - klik her og vær med