Ombudsmand skærper kravene til aktindsigt

Fristen forkortes, når ministerier, kommuner og andre myndigheder fremover giver aktindsigt til journalister og borgere. Når offentlighedsloven træder i kraft 1. januar, skal myndighederne besvare klager over afslag på aktindsigt langt hurtigere end nu.

Det siger Folketingets Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen til Jyllands-Posten.

I 2011-12 kom der i 14 ministerier kun svar i hver tredje - 36 procent - af 1352 sager inden fristen på ti dage. I Justitsministeriet var det kun hver femte sag, viser en undersøgelse fra Information.

Efter den ny offentlighedslov får myndigheder en-to dage til at afgøre enkle sager, 14 dage til at klare store sager, mens meget store sager må tage 40 dage.

Samtidig skærper Folketingets Ombudsmand fristen for, hvor hurtigt myndighederne skal besvare en klage over aktindsigt. De får to uger og tre uger, hvis de skal have en udtalelse fra en underordnet myndighed. Samtidig skærpes fristen hos Ombudsmanden.

- Et af lovens vigtigste formål er, at borgere og journalister skal have hurtigere svar på deres anmodninger om aktindsigt. Det kommer vi til at gå hårdt efter, også i forhold til os selv, siger Jørgen Steen Sørensen til Jyllands-Posten.

Hos Ombudsmanden skal en klage være sendt til en myndighed senest syv arbejdsdage efter, at Ombudsmanden har fået klagen. Der er 20 arbejdsdage i særligt komplicerede og tekniske sager. Så skal myndighederne svare efter to-tre uger, forklarer han.

Myndighederne kan ikke undskylde sig med, at de har for få ressourcer, understreger Jørgen Steen Sørensen overfor avisen.

- Det har jeg ikke generelt mulighed for at tage hensyn til, sådan som loven er skruet sammen. Med det direktiv, lovgivningsmagten har udstukket om hurtig afgørelse af sagerne, må man fra myndighedernes side rette ind, siger han.

/ritzau/

Dagens Gossip

Dagens TV